Kristen högerpopulism om skilsmässor

Idag skriver KDs partiordförande Göran Hägglund i en debattartikel i Aftonbladet att fler måste få hjälp hos de kommunala äktenskapsrådgivarna att rädda sina relationer. Han skriver också om "feministiska författare som skriver böcker om skilsmässan som chict livsstilspolitiskt projekt."

Underförstått: Hägglund menar att folk rusar iväg och skiljer sig alltför lättvindigt utan att tänka över om det var ett rätt beslut. Jag tror han har fel.

Istället tror jag de allra flesta skilsmässor och separationer föregås av mycket vånda och beslutsångest. De flesta som tar initiativ till en skilsmässa är nog medvetna om de känslor man river upp, både hos sig själv och hos de människor man har omkring sig.

Men vad är alternativet? Ska man lägga ner all sin kraft på att hålla ihop en död relation bara för att upprätthålla en snygg fasad? Göran Hägglund skriver om barn som kommer i kläm vid separationer. Jag undrar vad som skadar ett barn mest. Är det att upprätthålla en konfliktfylld familjerelation för fasadens skull eller att slippa ständiga bråk genom att föräldrarna separerar. Jag tror barnen i slutänden mår bättre av att leva med två skilda föräldrar som mår bra på var sitt håll än att leva i en falsk och förljugen familjelycka.

Att KD ser kärnfamiljen som ett ideal är ingen hemlighet. Men jag menar att kärnfamiljen med mamma, pappa och barn är bara en variant på familjebildning. En familj kan också bestå av samkönade äktenskap, ensamstående föräldrar med barn eller personer i olika generationer som bor tillsammans. Alla typer av familjer är lika mycket värda. 

Naturligtvis ska samhället erbjuda familjerådgivning, precis som Hägglund påpekar, både för de som vill försöka lappa ihop sitt förhållande och för de som vill ha hjälp att göra separationen så smidig som möjligt.

Men när Göran Hägglund menar att skilsmässor bara är någon sorts feministtrend blottlägger han bara sin kristna högerpopulism.

En lycklig skilsmässa är alltid bättre en en förljugen och ångestfylld "familjelycka".


 

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Selma

Du har så rätt!

#2 - Annelie

Bra där! Jag bli så ledsen när det sätts likhetstecken mellan familj och "mamma, pappa, barn". En familj är de som bor som tillsammans under samma tak, det har ingenting med att göra om det är en ensamstående mamma/pappa eller samkönade par! Skulle inte flickan som "bara" bor med sin mamma ha en familj? Befängt!

#3 - Micke

feministtrend?

Jo..säger ju en del om det partiet.



Den sk kristna högern är ju emot allt...de vill att även om man lever i ett dött förhållande...ett förhållande innehållande våld och elände...det ska man "be" för så att läget ordnar till sig och man blir som nykär igen...eller nåt...homosexuella ska omvända sig, man ska be även för dem...ja..det har han väl aldrig sagt rakt ut..men det är detta de står för.



Vi lever i en tid där homosexualitet borde vara accepterat fullt ut...det är ju ändå 2012...men de där lever kvar i det förflutna...men snart kommer sådana människor förhoppningsvis vara utdöda....!

#4 - Zarah

Ingenting förvånar mig när det gäller KD. Det är ju tur att vi har ett KD-samvete som talar om för oss hur vi stackars människor ska bete oss och tycka... :-)



Med andra ord - bra inlägg!

#5 - Zarah

Ingenting förvånar mig när det gäller KD. Det är ju tur att vi har ett KD-samvete som talar om för oss hur vi stackars människor ska bete oss och tycka... :-)



Med andra ord - bra inlägg!

#6 - Herta

Jag hörde också Görans inlägg. Jag gillade det faktiskt. Jag hörde dock inte hela inlägget,tyvärr. Jag hörde inget om kristen höger, något som jag f.ö är mer än tveksam till. Jag hörde honom säga att unga familjer med väldigt små barn skiljer sig, ibland lite för fort. Han pratade om att de måste få ett generellt stöd tidigt. Huruvida de skiljer sig för fort kan jag statistiskt sett för lite om. Vi pratar här om många föräldrar med späda barn. Här har BMM( fd MVC) en stor uppgift att prata om vad som händer när man får barn, hur vi påverkas på olika sätt och vad vi behöver tänka på som par. Det är så mycket som skall vara idag som småbarnsförälder som inte var aktuellt tidigare. Också BVC har en stor uppgift att följa upp och ge stöd.Kanske behövs samverkan med andra proffessioner i detta. Jag uppfattade att han ville arbeta för att man generellt, om man ville, skulle få bättre hjälp, lättare. Det är ett stort bekymmer när föräldrar med späda barn skiljer sig. Vi har ett barn som behöver sina båda föräldrar vilket inte är helt komplikationsfrittt med ett så litet barn.

#7 - Beppan

Du har så rätt - barn far illa av att leva med föräldrar som bor ihop enbart för barnens skull. Jag vet....