Stalin tillbaka i Putins skepnad?



Igår var det presidentval i Ryssland och Vladimir Putin utropade sig själv som segrare. På TV ser jag hur han tackar folket för att de "röstat ja till ett starkt Ryssland", samtidigt som media rapporterar om valfusk. Frågan är om man kan betrakta Ryssland som en demokrati.

Jag tänker på min t-shirt jag köpte i Estlands huvudstad Tallinn för några månader sedan.

Sambon och jag var på weekendkryssning och i vår shoppingiver hamnade vi på den aningen märkliga Sadama Market i Tallinns
hamnkvarter. Sadama Market är en inomhusmarknad med oändliga rader av små bås där man kan köpa allt från damkläder och stickade vantar till knivar dekorerade med motorcykelkedjor.

I ett av båsen hittade jag en t-shirt med en bild på Josef Stalin. På bilden har Stalin solglasögon på sig med texten CSM 101 skriven i rött. Under bilden står texten "I´ll be back".

Jag frågar mannen bakom disken på engelska vad som menas med CSM 101. Mannen kan inte engelska utan får bara fram "Number... Terminator..." Jag fattar ingenting utan ler och går därifrån.

Lyckligtvis har jag min iPhone med mig, med vars hjälp jag googlar på CSM 101. CSM 101 visar sig vara det speciella modellnummer som roboten Terminator (i den amerikanska actionfilmen med samma namn) tillhör. Då förstår jag. Det som jag först trodde var någon sorts hyllning till Stalin är i själva verket ett hån mot den forne Sovjetdiktatorn. Budskapet är alltså att Stalin, likt Terminator, var en mördarmaskin.

Jag går tillbaka till disken och köper tröjan. Mannen bakom disken ler stort och säger: "Josef Stalin is Terminator". Jag betalar 20 Euro och när jag går ropar mannen efter mig med ett bullrande skratt: "I´ll be back!".

Att Josef Stalin var en bad guy av stora mått råder nog ingen tvekan om, och jag tror säkert att Vladimir Putin har en bra bit kvar innan han platsar i Stalins terrordivision. Men på något vis känns utvecklingen under Putins tid vid makten som ett steg tillbaka mot forna tiders Sovjetsamhälle. Försvårande av oppositionens politiska arbete och mord på oliktänkande är tecken på detta.

Om den utvecklingen får fortsätta riskerar Josef Stalins t-shirtlöfte att i framtiden bli allvar, fast då i någon annan presidents skepnad:

"I´ll be back!"


Aftonbladet:
Putin blir president

DN:
Kravallpolis slog till i Moskva
99,76 procent till Putin i Tjetjenien
Tusentals rapporter om valfusk


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Micke

Jo..den där Putin är ju fd KGB...KGB har bara gått under jorden..de kör sitt race ännu inom ramarna för en "sken-demokrati"



Knepig gubbe det där.



Ha de gött.

#2 - Beate

Även om jag tycker att du drar ganska så djupa slutsatser med tanke på t-shirten så håller jag med dig och Micke.