Fredagsmys med köttfärsfyllda paprikor



Fredagar.

Okej, det är inget nytt att fredagar är den stora favoritdagen för många. Sista arbetsdagen i veckan, tacos och en välförtjänt vila är för många svenskar synonymt med just fredagar. Men för mig handlar fredagar om någonting mer. För mig är fredagar en religion.

Här hemma är det oftast jag som lagar middag på fredagarna. I klartext: Jag har ett stående önskemål att det är just jag som ska få stå för middagsmaten på fredagarna. Det är helt enkelt så att jag älskar att laga mat på fredagar. För mig är det en underbar känsla att helt få ta köket i besittning, öppna en öl, starta någon lämplig Spotifylista och laga en god middag.

Det ska sägas på en gång att jag inte är någon mästerkock. Men jag gör så gott jag kan. Och oftast blir det ätbart, och inte sällan riktigt gott. Jag brukar inte ge mig på någon avancerad matlagning, utan det blir mat som bara är... ja, fredagsmys.

Ibland händer det att jag lagar någon rätt jag inte provat förut. Som exempelvis ikväll. Det blev paprikor fyllda med köttfärs och ost. Receptet hittade jag på nätet och det blev riktigt gott. Inte bara jag tyckte det. Även övriga familjen lät sig väl smaka.

Självklart fotade jag också mästerverket (se ovan).

Här kommer receptet:
Ingredienser (två personer):
3 stora paprikor
300 g köttfärs
½ lök
1 vitlöksklyfta
1 påse tacokryddmix
1 msk tomatpuré
2 dl creme fraiche
3 msk majs
1 dl riven eller smulad ost
Paprikapulver

           
Gör så här:
Stek hackad lök, köttfärs och hackad eller pressad vitlök i matfett i en stekpanna. Tillsätt efter ett tag tacokryddmixen. När köttfärsen är klar, tillsätt creme fraiche och tomatpuré. Rör om och låt puttra.

Dela under tiden paprikorna i halvor. Ta bort kärnorna men låt stjälkarna sitta kvar på varje halva. Koka upp vatten i en kastrull och koka paprikahalvorna i ungefär fem minuter – de ska precis börja bli mjuka.

Sprid ut paprikahalvorna i en ugnseldfast form på lite bakplåtspapper. Blanda i majs i köttfärsblandningen och sleva den sedan i paprikahalvorna. Strö riven ost över de fyllda paprikorna och strö lite paprikapulver på toppen.

Sätt in i ugnen 15-20 minuter i 200 grader.

Servera med ciabatta, sallad och couscous.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Zarah

Det där ser läckert ut, färgrikt och fint. Det ser även gott ut, lika viktigt det.



Tack för receptet, det ska testas!

#2 - Annelie Esséus

Visst är det nåt visst med fredagkvällar, inte tu tal om den saken. Man har en ledig helg framför sig, vilket ju inte är så ofta för min del, jag är bara helledig var tredje helg.

Färsfylld paprika tillhör en av mina favoriter och man tackar allra ödmjukast för receptet! Det ska testas, var så säker.

#3 - Kerstin

Tack Per Anders för Din Fina kommentar!

#4 - Lennart

Det där ser gott ut. Det är länge sen jag åt fyllda paprikor.

#5 - Beate

Per-Anders nya matlagningsblogg kunde inte har startat bättre. Dina paprikor såg kanoooon goda ut! Mycket bättre än tacos, som jag förresten aldrig har ätit.

#6 - Cina

Åh! Just denna maträtt är en favorit hemma hos oss! Himla gott!

Fredagar är mysiga dagar!

Fortsatt trevlig helg!