Heja Thorsten Flinck



Hela veckan har jag gått omkring och nynnat på Jag reser mig igen, Thorsten Flincks bidrag till Melodifestivalen. Jag tycker låten är riktigt bra och ju mer jag lyssnar på den, desto bättre blir den.

Jag har också lagt in Jag reser mig igen i min playlist på Spotify där det för övrigt finns två versioner av låten.

Men Thorsten Flinck och hans låt väcker starka känslor. Några rynkar på näsan, andra jublar. Jag har inte följt hans karriär så noga men har förstått att han har ett rykte om sig att leva ett struligt liv. Det handlar också texten i Jag reser mig igen om. Att vara nere för räkning, men att också lyckas resa igen. Och sånt är väl bra? Att komma på fötter igen efter att ha varit uträknad.

Se nedan texten till Jag reser mig igen, skriven av Ted Ström och Thomas G:son. Intressant i sammanhanget är också att en av medlemmarna i Revolutionsorkesten är Kenny Håkansson, bland annat känd som Beno Zeno i Gruppen Dag Vag.

På bilden ovan gratuleras Flinck av en av Sean Banan till segern i förra veckans Andra chansen.

Läs och begrunda:

I det förflutnas skugga, där är alla minnen grå.
Men jag trevar efter sanningen som kan läka alla sår.
När stunden tar en tugga till av den tid som rullar på.
Vill jag gå längs denna scenkant när den elfte timmen slår. 

För jag reser mig igen, ja jag reser mig igen.
När jag ser in i dina svarta ögon då ser jag mig i dig.
En som reser sig igen, ah jag reser mig igen.
Du lyser upp min svärta med ditt ljus.

När löpsedlarna flaxar vilt, och mitt liv fläks ut för er.
När olyckskorpar kraxar är mitt svar en upplyst scen.
Och det är för dig som jag gör min entré.

För jag reser mig igen, ah jag reser mig igen.
När jag ser in i dina svarta ögon då ser jag mig i dig.

Så nu vandrar jag hem genom strömmarnas stad.
Genom bilder av svärta och ljus.
Livet är drama och kärlek och hat.
Men i gryningen börjar vårt nu.

För jag reser mig igen, ah jag reser mig igen.
När jag ser in i dina svarta ögon ser jag mig i dig.
Ah jag reser mig igen, ah jag reser mig igen.
När jag ser in i dina svarta ögon då ser jag mig i dig.
En som reser sig igen, ah jag reser mig igen.
Du lyser upp min svärta med ditt ljus.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Beate

Jag håller helt med dig, men tyvärr kommer den inte hålla i Eurovision Contest.

Jag satsar på det här i stället

http://www.youtube.com/watch?v=WKNRGc71hjc

Om dom vinner kommer jag att tro på Melodifestivalen forever:-)

#2 - Selma

Den är inte så dum men kanske inget att skicka till Baku men det är ju inte det viktiga.

#3 - Micke

Laddade ner några av Torstens plattor...förbaskat bra faktiskt...riktigt bra...men den låten till Baku?



Nä..hade nog inte varit nåt som tagit hem segern...vi vet ju alla vad de vill ha i denna tävling..Loreen hade mycket av det som krävs...!



Men Torsten är grymt bra :)

#4 - Britt-Marie

Tror inte heller att Flinck var någon att skicka vidare. Men tycker för egen del att den största behållning av årets uttagningar är just hans text som säger så mycket.