En till maskros



Här kommer ytterligare en bild på en maskros. En vissnad sådan. Men ändå vacker. Om man tittar noga ser fröna i blomkronan ut som små stjärnor.

Enligt Wikipedia kan man göra både vin och kaffe av maskrosor. Bladen ska också gå att blanda i sallader. Men jag är inte säker på att jag vill prova maskrosor som livsmedel. Jag nöjer mig med att titta på dem.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Beate

Nej, jag skulle nog inte heller använda maskrosen som livsmedel, men som vin eller väldigt tacksamt fotoobjekt duger den alldeles utmärkt!

#2 - Kerstin

Som barn gjorde vi spännande saker av maskrosstjälkar!

repade dem och fick lockar som vi lade i vattentunnan!

tror jag skall prova och se om det fungerar i dag!

Vist är maskrosor vackra både i full blom och som fröställningar1 men som föda, naej tror jag inte!

#3 - Kerstin

Som barn gjorde vi spännande saker av maskrosstjälkar!

repade dem och fick lockar som vi lade i vattentunnan!

tror jag skall prova och se om det fungerar i dag!

Vist är maskrosor vackra både i full blom och som fröställningar1 men som föda, naej tror jag inte!

#4 - KajsaLisa

Har funderat på varför dom klassas som ogräs. Dom är vackra och varken bränns eller sticks. Kan bero på att dom sprider sig så bra själva, att dom inte är kommersiellt gångbara.Man kan alltså inte sälja dom.

#5 - Beppan

Vackra är dom - både blommande och dessa fröställningar.

Minns när jag var lite så gjorde en bekant vin av både blåbär och maskrosor. Flaskorna stog på en fönsterbräda. Rätt som det var small ett par stycken. Inte kul ta reda på efteråt....