I Timrå finns åtminstone kolbullar



Idag har sambon och jag firat Sveriges nationaldag - på två ställen. Först var vi i Sundsvall där Kjell Lönnå från scenen på Stora Torget berättade att vi var 26000 personer på plats. "Hur vet dom det? Har någon gått omkring och räknat?", undrade sambon. Jag hade inget svar på den frågan men skulle faktiskt vilja veta hur man fått fram den siffran.

Nationaldagsfirandet i Sundsvall var trevligt med en bra blandning av aktiviteter. Vi besökte nyöppnade Stenstan visitor center (premiäröppet idag), kollade på den häftiga dansuppvisningen "Rise up" (en dansmanifestation i samarbete mellan Svenska kyrkan, Katolska kyrkan och frikyrkorna i Sundsvall), samt tittade på en konstutställning utomhus.

Högtidstalet hölls av Sundsvalls senaste kändis Gina Dirawi som bland annat pratade om att våga förnya sig. Jag tycker hon har en väldigt sympatisk framtoning och jag gillade det hon sa i sitt tal.

Nationaldagsfirandet i Sundsvall var som sagt trevligt men det var en sak som jag saknade. Kolbullar. Därför for vi vidare till Timrå och nationaldagsfirandet på gräsmattan intill Vivstavarvskapellet. Där var betydligt färre människor, kanske inte lika spännande aktiviteter men där fanns i alla fall kolbullar. Ifall någon undrar vad kolbullar är kan man läsa mitt blogginlägg från förra årets nationaldag då jag tillägnade hela inlägget denna fantastiska maträtt. Läs här.

Bilden ovan tog jag idag på Stora Torget i Sundsvall. Förutom 26000 människor fanns även ett gäng duvor på plats som firade Sveriges nationaldag.


ST:
Bildextra från nationaldagen
Nationaldagen i Timrå

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Lennart

Jag firade inte så mycket. Var in en kort sväng till jobbet och då jag åkte hemåt såg jag en massa firare i Slottsskogen i alla fall. Kanske jag skulle ha tagit med mig min tyska och EU-flaggan och åkt dit? Jag passade på att röja lite på vinden istället. Tänkte att mina gamla bilsaker där har jag ju ingen nytta av. Bl a 28 isskrapor som låg i en låda tillsammans med 7 gamla tvättsvampar.

#2 - Micke

Blev soffan här ggr två...orkar inte fira nåt längre.. ;)



Men ni verkade ju ha skoj iallafall.



Bra det :)

#3 - Beate

Kul med en aktiv och multikulturell nationaldag i Sundsvall. Å den duvan ser då verkligen välnärd ut. Kanske matades h*n av 26 000 människor;-)

#4 - KajsaLisa

26000 är en himla massa människor, är van vid dom här konstiga beräkningarna vid 1-Maj i Stockholm. Antalet deltagare brukar växla med ideologin hos dom som räknar. Hur dom räknar ? Jag säg det.