Fototriss: småkryp

Temat i veckans Fototriss är småkryp. Själv gillar jag att fota små insekter och gav mig idag glatt ut på villatomten för att ta mig an detta stimulerande tema. Den första modellen jag träffade på var en liljebagge som poserade vänligt i rabatten intill vår altan.
 
 
Att fota insekter är inte lätt. Många av dem är ganska rörliga vilket innebär att det kan bli många bilder tagna innan man blir nöjd. Ovanstående två små kryp envisades med att promenera omkring på grässtråna och ville inte alls bli fotograferade. Till slut lyckade jag dock fånga dem på bild men jag undrar varför den ena bar den andre på ryggen. De var endast ca tre millimeter långa och hade snyggt dekorerade skal (IT-humor!). Någon som vet vad de små varelserna kallas för?
 
 
Sista bilden tog jag på en för mig okänd insekt som just landad på dörrposten in till huset. Jag tror inte det är en mygga därför att den var större än en sådan, typ en dryg centimeter lång. Men den verka i alla fall ha ett välfyllt blodlager i rumpan.
 
Läs även andra bloggares åsikter om Fototriss, småkryp, insekter
#1 - Hanna

Du har lyckats fånga insekterna bra. Till skillnad från dig så gillar jag dem inte, de är mest till besvär. Men fina foton blir det. Glad sommar!

#2 - Eva

Snyggt trissat!
Kanske är den sista bilden bara ett bevis på att myggorna är stora i år? Jag läste någon stans att det skulle vara mygg-år i år ;)

#3 - Mrs Andie

Mitten bilden är ju helt klart roligast i din triss.

#4 - Åke

Fina småkryp du fångat! Bred triss :) Jag hade dåligt med sol på Alnön och torrt i min trädgård...

#5 - Pysselfarmor

Jiddrans så stora myggen är i år!!! Det blir inte roligt däruppe på gården då....
Liljebaggarna är inte mina favoriter - äter upp alla mina kungsängsliljor på våren trots att jag går fram som en mördarmaskin i rabatterna!
Gulisen där är nog en nyckelpigor - det finns sådana gulfärgade arter med svarta prickar.....tror att den heter tjugotvåpricking nyckelpiga fast den där verkar ju inte ha 22 prickar på ryggen...kan ju ha fel på artbestämningen. :-))

#6 - Maria

Snyggt trissat!
Favvis blir de små prickiga baggarna :)

#7 - 40plus

Grymma bilder! Ja, myggen är hemska så det är säkert en riktig otäck variant ;). Trevlig sommar!

#8 - Foto - EmoSuss

Mycket snyggt. Andra bilden fick mig att le, älskar färgerna i den bilden. :) Snyggt!

#9 - Anki

En riktigt snygg triss! De små prickiga i mitten blir favoritbild hos mig :)

#10 - fotobrus.se

Snygg triss, fint presenterat.

#11 - Paul Crnic

Härlig triss.

#12 - Ingalill

Ser ut som något myggsläkte ändå på sista bilden :)

#13 - Aktuella bilder

Tjusiga bilder med små kryp, myggan ser ju riktigt grym ut.

#14 - Britten

Härliga bilder. Myggen kan vi klara oss utan fast vi har ju en hel del av dom här i Norrland där jag bor. Trevlig sommar!

#15 - Britten

Härliga bilder. Myggen kan vi klara oss utan fast vi har ju en hel del av dom här i Norrland där jag bor. Trevlig sommar!

#16 - Tinezza

Snygga småkrypsbilder !!!

#17 - sofie Persson

Jätte fina bilder!

#18 - kaxi

Snygga krypbilder med ekivokt inslag...vette tusan vad de gula heter. Myggan ser nästan otäck ut:)

#19 - Beate

Vilka fantastiskt fina småkryp du hittade på din tomt!
T o m två baggar som verkar ge sig in i en kärleksakt;-)
Så den sista (ganska äckliga) bilden föreställer en mygga. Bra då vet jag det. Yuck!

#20 - photoartbyanna

Så vackert fångat! Jag tycker formen på prickarna antyder att det är fjortonprickiga nyckelpigor i mittenbilden, men vad de gör låter jag vara osagt... ;)

#21 - KajsaLisa

Jättebra bilder, du fick med lite småkrypssnusk också :)

#22 - Anita A

Snygga bilder på småkryp du förevigade på tomten. Trevlig sommar!

#23 - Vita Stunder

Mycket snygga bilder! Den sista blir min favorit :)

#24 - ormbunke

Det blev ju en lyckad tur i trädgården. Snyggt fångat.

#25 - Bibbi

Fina bilder på krypen. Jag tycker i alla fall att den sista ser ut som en mygga, en stooor mygga men dock en mygga.
/Bibbi

#26 - Ingegerd

Den där sista vill man inte gärna träffa på ser ut som en riktigt ruskig blodsugare.

#27 - Janne

Snygga makrokryp, tvåan kan vara kubenbagge eller möjligen kamouflerad AIK:are.

#28 - Barbro S

Härliga småkryp, mittenbilden blir favoriten, vet inte vad de kallas men verkar ju lite släkt med nyckelpigan.

#29 - AnnaKK

Hejsan!

Visst är det kul att fota småkryp - fast så här långt i sommar har jag knappt gjort det nånting. För det finns knappt några insekter!? Om det beror på det dåliga vädret eller på att fåglarna tar alla de ser och matar sina ungar med vet jag inte, men lite tråkigt är det hur som helst att knappt se skymten av några. Mer än getingarna som har bosatt sej i högstubben vi har utanför huset... Dem hade jag gärna varit utan! <:-I Det är nog en mygga på din sista bild i trissen. Lär finnas över 2000 sorter av dem bara här i Sverige!