De kallas lupiner

Vi åker i bilen på vägen mellan Nordingrå och Norrfällsviken. Landskapet är vackert och färgerna skiftar i olika nyanser av grönt. Här och var bryts färgerna av med inslag av lila och rosa. 
 
Jag: Titta vilka fina puliner!
 
Sambon: De kallas lupiner. Ja, de är vackra. 
 
Självklart stannade jag och tog bilder.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Höga kusten, Nordingrå, Norrland, lupiner, Norrfällsviken, sommar, semester
#1 - Micke

Känner också en Pauline ;)

Svar: Hon heter inte Laupine då..?
Per-Anders

#2 - Kerstin

jag har under årens lopp samlat olika lupin färger och sått ut fröna, i år hade jag glädjen att se både blå, rosa o vita1
Så en morgon var allt uppätet1
Råbocken kalasar på lupiner!
Glad sommar!

Svar: Kul med olika färger på lupinerna. När jag var liten minns jag att vi hade vita utanför vårt hus. Synd att råsocker åt upp dina lupiner.
Per-Anders

#3 - Beate

Puliner är faktiskt roligare än lupiner. Så från och med nu heter dom puliner hos mig:-)

Svar: Kanske sånt som kallas språkutveckling...
Per-Anders

#4 - Lennart

Själv brukar jag säga tuppilaner istället för tulpaner, så där lite på skoj. Men folk rättar mig hela tiden!

Svar: Tuppilaner var ett bra ord. Det ska jag memorera.
Per-Anders

#5 - Cina

Fina är de!

Svar: Jajemän.
Per-Anders

#6 - Inga Magnusson

Aha, här blir jag placerad i Säffle på Live traffic feed eller vad det nu kan heta. Alltså Årjäng finns inte på deras karta, Säffle är fem mil härifrån.

Lupinerna har precis blommat över här, men kan tänka mig att de är som finast en bit uppöver i landet. Jag har försökt plantera i min trädgård men de dör bara ut. Nu sattes det vid nya huset, får se om de överlever.

Svar: Jag kan faktiskt avslöja att jag är född i Säffle. För drygt 54 år sedan.
Per-Anders

#7 - AnnaKK

Vi körde vägen mellan Österstund - Sollefteå - Kramfors när vi skulle till Norrfällsviken, och ju närmare kusten vi kom desto fler lupiner fanns det i dikena utmed vägen. :-)

Svar: Vi snackar faktiskt om ett lupintätt område här.
Per-Anders

#8 - Micke

Ska fråga nästa gång...Laupine låter bättre än pauline ju ;)

Svar: Om man lägger till ett h så blir det även lite franskt. Lauphine.
Per-Anders

#9 - mimmione.blogg.se

Haha underbart och vackra bilder blev det, och BILDER skulle det såklart stå i mitt svar till dig inget annat

Svar: .
Per-Anders