Datavirus förklätt till antivirus



Fientlighet kan visa sig på olika sätt. Vissa släpper bomber från flygplan, andra baktalar sina kollegor medan de riktigt ondsinta går till attack med datavirus. 

I helgen råkade jag ut för det senare. 

Helt plötsligt dök den bara upp på skärmen - varningsrutan (bilden ovan) som påstod att min dator var smittad med datavirus. I alarmerande ordalag fick jag rådet att skyndsamt ladda ner programmet XP Antivirus 2012 för att på så sätt bli fri viruset. Fast jag kände på mig att något inte stämde. Efter konsultation med min datorhackande sambo (som gjorde ett antal sökningar på nätet) kom vi fram till att det i själva verket var XP Antivirus 2012 som var viruset - förklätt till antivirusprogram.

Nu sitter vi här och försöker få bort viruset från min dator. Men det går trögt.

Av den information vi hittat på nätet vet vi nu att XP Antivirus 2012 ett sk spywareprogram och att det placerat ett stort antal filer på hårddisken. Syftet med XP Antivirus 2012, och andra liknande spionprogram, är att samla in information (exempelvis bankontonummer) från den attackerade datorn. I praktiken handlar det alltså om ett rånförsök, fast på digital väg. 

Eftersom jag upptäckte virusattacken innan spionprogrammet helt och hållet blivit installerat kunde jag förhindra att det börja syna informationen på min dator. Men datorn har slutat fungera (på grund av alla installerade spionfiler) och i nuläget kan jag bara starta den i felsäkert läge. Med hjälp av diverse instruktioner och säkerhetsprogram på nätet försöka vi nu få bort eländet, men som sagt: det går trögt.

"Vi formaterar om hela datorn. Det går fortast", säger sambon.

Visst, själva omformateringen går nog ganska snabbt. Men allt efterarbete då? Alla program som ska ominstalleras, e-postprogram som ska konfigureras och alla bilder som backuppas (kan man säga så - backuppas?). Fast en omformatering är kanske enda utvägen ändå. Attans datavirus!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Selma

Ibland är det lite skönt med en mac.

#2 - Beate

Stackarn!!! Tycker faktiskt väldigt synd om dig. Så fruktansvärt irriterande, onödigt och tidskrävande. Selma har en poäng där...

#3 - Cina

Fy vad trist! Kikar lite åt Selmas håll, jag önskar mig också en mac.......

#4 - Per-Anders

Jo, det är väldigt irriterande och även jag önskar jag had en Mac. Men de är ju så dyra. Mest förbaskad blir jag på de illasinnade figurer som med berått mod sitter och konstruerar, och sedan sprider, dessa virus. svär

#5 - Micke

Formaterade själv nyligen om min ena burk...ja...det stora jobbet påbörjas ju när formateringen är klar..pust och stön :(



Men rent blir det ju ;)