Stoppa avrättningarna i Vitryssland!



För ett tag sedan berättade jag här på bloggen om de två vitryska killarna Dmitri Konovalov och Vladislav Kovalev som blivit dömda till döden för terrorbrott efter en mycket tveksam rättegång. Vladislav Kovalevs mor, Lyubou Kavalyova, vädjar nu i ett upprop på nätet att de vitryska myndigheterna inte ska verkställa avrättningen av hennes son. Istället vill hon att myndigheterna lägger manken till för att hitta de verkliga förövarna till terrorbrotten.

Jag blir starkt berörd av detta och kan nog inte mer än ana mig till hur fruktansvärt det skulle vara om det var min son (för övrigt jämnårig med killarna ovan) som oskyldigt dömd satt och väntade på att bli avrättad. Självklart har jag skrivit på Lyubou Kavalyovas petition och om det är någon ytterligare som vill det så går det bra att göra det här. Där kan man också läsa Lyubou Kavalyovas petition i sin helhet. 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Micke

Knepigt land att bo i det där...bedrövligt :(

Ska gå in o kolla på det där.



#2 - mimmione

vitrysssland är nog inte ett lätt land att bo i...

#3 - Zarah

JA, det där är inga tankar man vågar ta till sig riktigt, att det skulle kunna hända ens ungar något sådant.

#4 - Per-Anders

Micke: Bra. Gör det!



mimmione: Nej, det verkar inte vara det.



Zarah: Men det är en verklighet i Vitryssland.