Nu är det dags att hjälpas åt


Håkan Juholt har avgått som partiledare för Socialdemokraterna och jag känner ett sting av sorg. Till viss del för Juholts egen skull men mest för Socialdemokraternas skull. Det här känns verkligen inte bra.

Den kris som Socialdemokraterna går igenom är allvarlig och jag tror inte den enbart beror på Håkan Juholt. Krisen började nog egentligen långt innan valåret 2010, kanske redan på Göran Perssons tid. Och orsaken till krisen - ja, den hittar man nog i den egna partiorganisationen.

Jag citerar rakt av delar av Katrine Kielos utmärkta analys i Aftonbladets ledare:

"Många socialdemokrater klagar på medierna. Mediedrev kan naturligtvis alltid diskuteras men någonstans måste man påpeka den enkla sanningen: om ni inte vill ha artiklar om ert ­inre liv i pressen – sluta då upp med att läcka saker om ert inre liv till pressen.

Lös era konflikter genom att prata med varandra. Inte om varandra.

Det har alltid funnits starka intressen inom svensk socialdemokrati, falanger om man så vill, men det har också alltid funnits ledare som har kunnat resa sig över dem och tänka på Sveriges bästa.

Det är sådana ledare som ­socialdemokratin nu behöver. På alla nivåer. Människor som förstår att en ny socialdemokrati måste uppstå i dialog med omvärlden – inte inom den ­egna strukturen. Och att Sverige behöver en ny socialdemokrati.

Det här är ett parti som byggt upp ett av de anständigaste samhällena i hela världen. Ni är så oerhört mycket bättre än såhär. Rasten är slut. Det handlar om svensk socialdemokratis hela framtid. Och i förlängningen Sveriges."


I ett samhälle som mer och mer präglas av egoism och prestationshets tycker jag det är oerhört viktigt att det finns socialdemokratiska värderingar som motvikt. Begrepp som solidaritet, omtanke och medmänsklighet måste åter bli normgivande begrepp bland oss svenskar. Om inte så kommer Sverige att bli ett kallt och osympatiskt land att leva i - och det vill inte jag.

Nu bävar jag inför vem som ska bli ny partiledar för Socialdemokraterna. Existerar den personen i partiet? Blir det Thomas Östros, Sven-Erik Österberg eller Mikael Damberg? Ingen av dem, hoppas jag. Istället säger jag: Jonas Sjöstedt.

Med andra ord: slå ihop vänsten och socialdemokraterna med Jonas Sjöstedt som ny gemensam partiledare. Han är lugn, saklig och pedagogisk i sin framtoning och precis den ledare Socialdemokraterna behöver. Om inte den typen av ledare finns inom de egna s-leden kanske det inte finns någon annan råd än att ta vänstern till hjälp.

Bilden ovan: Partiet gråter medans företrädarna träter. Så tror jag inte vi gräsrotssossar vill ha det. Skippa de interna maktkamperna och börja istället att hjälpas åt.


DN:
Håkan Juholt avgick som partiledare
Detta har hänt
Det här är Håkan Juholt
Socialdemokraterna – historia och ideologi
Diskutera: Vem ska bli ny ledare för S?
Jämtin på presskonferens: S leds nu av partisekreteraren
Juholt hade inget annat val än att avgå
SSU: Det bästa han kunde göra
S urholkar tilltron att leda regering
”Möjligt att Nuder ser det här som ett bra läge”
”Socialdemokraternas särställning är över”
S-profiler: Ett nödvändigt steg
Nio namn – men ingen som tycks längta efter att bli S-ledare

S håller fortsatt krismöte
Här är de hetaste S–kandidaterna

Distrikten kräver större öppenhet i valprocessen

Pressat S måste snabbt hitta sin nya ledare



Aftonbladet:
Carin Jämtin leder S som partisekreterare
Han offrade sig för partiet

”Veteranerna hade fått nog”
”Wanja som höll i yxan”

Har gått under jorden - en ny framtid väntar
Viktigaste valet för S



Läs även andra bloggares åsikter om
, ,
#1 - Zarah

Klokt förslag! Undrar om någon politiker läser detta och nappar på idén! :-)

#2 - Beate

Du kan ju din sak och är mycket intresserad av politik. Som du vet är jag inte insatt och hann knappt lära mig hans namn.

#3 - Per-Anders

Zarah: Vi får väl se om förslaget röner någon uppmärksamhet.



Beate: Lika bra att du glömmer det nu. Intressant att se vem du ska memorera istället.

#4 - Britt-Marie

Ett mycket klokt förslag du kommer med!

Håller också med dig om krisen började långt tidigare. Något jag har otroligt svårt att förstå är att S inte i valrörelsen 2006 reste sig som en man när "varumärket" som arbetarparti försvann mitt framför näsan.

#5 - anna-lena

Gillar oxå. V+ s! Yes!

#6 - heanku

Så kloka ord att jag baxnar! Jag tycker att det är så urbota dumma diskussioner i teve och tidningar ang socialdemokraterna och dess partiledare. Väljer man nån av de som var på tapeten tidigare, biter man sig i svansen igen. Och var är ideologin?!

Och ditt förslag till ny partiledare är perfekt! Jag blev så nöjd med vänsterpartiets val av partiledare, eftersom jag tycker Sjöstedts är en mycket klok och duktig man. Men då får sossarna dra sig mer åt vänster, annars vill jag inte ha paritet lierat med (V). Och just högerdragningen är väl säkert en anledning till att det gått åt skogen med (S).

heanku

#7 - Selma

Det kanske är dags för det. Vänstern känns mer och mer som gammeldags socialdemokrater. Medan S går höger ut dit jag inte vill.