Bensinproblem i Ångermanland



Ångermanland, fotouppdrag, soppatorsk. 

Redan på vägen upp mot de Ångermanländska skogarna insåg jag att bensinen inte skulle räcka. Men jag hade bråttom, och jag tänkte: "Jag tankar på vägen hem".

När jag fotat klart tog jag min GPS-navigator till hjälp för att hitta närmaste bensinstation. Navigatorn har nämligen en funktion som gör det möjligt att söka efter exempelvis restauranger, flygplatser, sjukhus - och bensinstationer.

När jag gjorde sökningen befann jag mig i Nordingrå och navigatorn gav mig beskedet att en bensinstation fanns endast en kilometer bort. Raskt begav jag mig iväg - för att endast finna ett tak och en övergiven byggnad. Macken var alltså nedlagd.

Med en suck gjorde jag en ny sökning som visade på en bensinstation i Gallsäter, en mil bort, lyckligtvis efter den väg jag som skulle ta mig hemåt. Okej, enligt bilens bensinmätare skulle bensinen räcka för ytterligare 40 kilometers körning så det kändes lugnt.

Framme i Gallsäter syntes ingen mack till, endast en före detta mack ombyggd till kiosk. Suck igen.

Enligt navigatorn var nästa mack i sydlig riktning OKQ8 på Hörnöberget. "Okej, det kan gå. Det är bara några mil dit. Dessutom är jag säker på att macken i fråga finns kvar. Det var ju inte så länge sedan jag tankade där", tänkte jag. 

Framme på Hörnöberget visade bensinmätaren på tom tank och det var inte utan pirr i magen jag svängde upp för backen. "Skulle jag ta mig ända upp", tänkte jag. Men uppe på berget skulle jag i alla fall få pusta ut. Nu skulle jag äntligen få tanka.

Trodde jag.

Där macken stod vid mitt förra besök fanns nu bara en tom vändplan. "Är den macken också nedlagd?", tänkte jag för mig själv och kände paniken komma krypande. "Vad i..?

Nu var goda råd dyra. Jag hade ju i princip ingen bensin kvar i tanken och om det nu skulle finnas en bensinstation i närheten som inte var nedlagd så skulle det ändå vara svårt att åka dit. "Shit!"

Nästa förslag från navigatorn var OKQ8 i Veda, på andra sidan Höga Kustenbron. Okej, bara att hoppas att bensinen räcker. Med minimalt gaspådrag körde jag över bron för att bara mötas av ytterligare en tom vändplan där navigatorn påstod att det skulle finnas en bensinstation. "Alltså..? Vad gör jag nu?", tänkte jag. Bilens motor kunde nu när som helst stanna av bensinbrist.   

Navigatorn gav mig nu två alternativ. I Ärlandsbro, 13 km söderut, (i riktning hemåt) skulle det finnas en Preemmack, men 10 km norrut skulle det finnas en Bilisten-mack. Vad skulle jag välja? I båda fallen var avståndet över en mil och frågan var om jag tog mig någonstans överhuvud taget. Frågan var också: Var någon av de två bensinstationerna nedlagda, och i så fall vilken. Kanske båda. 

Efter lite funderande valde jag till slut att åka en mil norrut till Bilisten-macken i Lunde. Avståndet dit var ju faktiskt lite kortare. Med tankarna snurrande i huvudet körde jag så mjukt och försiktigt som möjligt norrut: Skulle bilen få bensinstopp? Finns det en bensinstation i Lunde? 

Och här bryter vi för reklam. "Det är dumt att betala för mycket!" Dam-daram-daram.

Jag skojar bara. Den här bloggen är helt reklamfri förutom annonsen från Blogg.se under det översta inlägget. Tillbaka till inlägget om mina bensinstrapatser:

Efter en ångestfylld biltur från Veda (lyckligtvis utan bensinstopp) kom jag till slut fram till Lunde och där, som i en hägring, där stod faktiskt en alldeles riktig bensinstation. Men det var ingen hägring. Bilisten-macken fanns på riktigt.

Vad lär vi oss då av detta oerhört långa blogginlägg?
Jo...
...se till att tanka ordentligt innan du ger dig ut på längre bilresor.
...bensinen räcker väldigt långt om du kör ekonomiskt. Om jag i vanliga fall skulle köra lika bensinsnålt som jag körde de sista milen i ovanstående berättelse skulle min bränslekostnad sjunka betydligt.  
...att lycka är relativt. Vem kunde tro att man skulle bli lycklig av att se en Bilisten-mack. Jag som trodde att lycka handlade om goda relationer och en trygg inkomst. Så fel man kan ha. Men det är alltid trevligt att få nya insikter i livet.

Bilden ovan: Fungerande bensinstationer är sällsynta i Ångermanland men kyrkor verkar det finnas desto fler av. Jag passerade flera kyrkor under min jakt på bensin. Bland annat for jag förbi Nordingrå kyrka.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Tina

Varför blir jag inte förvånad? ;) skönt att du slapp vandra sista biten iaf. Det har vi gjort tillräckligt mkt tycker jag.

#2 - Beate

Suveränt inlägg!!! Du glömde dock två lärdomar:

1. Lita inte på GPS-navigatorn i framtiden.

2. Köp en reservdunk med bensin.



PS. Eftersom det finns så många kyrkor däruppe skulle man kanske be prästarna att tillhanda hålla soppa också - till bilen alltså. Goda gärningar borde väl vara en hjärtasak för gudfruktiga människor;-) DS

#3 - Micke

Va knepigt...lägger de ner bensinstationerna?

Håller ju inte koll på sånt då jag bor i en storstad och i stort sett aldrig lämnar den...!

Va e detta för serviceanda?



#4 - AnnaKK

Åh, det var ju de där trakterna som jag och maken susade omkring i (fulltankade så klart!!) på vår semester i somras. :-) Jag har foto på en jättestor bensin- eller dieseltank som det står Statoil på, och som är förevigad nånstans inte allt för långt ifrån Nordingrå Kyrka.



Skönt att du slapp få soppatorsk!!! Reservdunk med härnäst du ger dej ut på dylika uppdrag!? :-)

#5 - Marina

Reservdunk är alltid bra, fast å andra sidan, då hade du ju inte kört så ekonomiskt...

#6 - Selma

Ibland är man så lätt på gasfoten att det inte är klokt vad man kan.

#7 - Beppan

Ny marknadsföring för kyrkorna - sälja drivmedel till vägens riddare... Och ny lärdom för dig - medför full reservdunk - och uppdatera din navigator!

:-)

#8 - Zarah

Vilken dramatik du lyckas skapa i inlägget! Har du funderat på att bli deckarförfattare någon gång!? Du skulle göra succé.



Jag tror också att det finns marginal i bensintanken - alltså att de flesta bensinmätare visar tomt litet innan det är tomt. Däremot har jag haft en arbetskamrat som hade en bil som hon kunde få bensinstopp trots att bensinmätaren visade på 10 liter kvar, det var inte lika skoj.

#9 - Lennart

I min ungdom hade jag en Fiat Ritmo där bränslemätaren plötsligt slutade att fungera och ständigt låg på tom. Så jag tankade alltid efter 300 km för att vara på den säkra sidan. Det sitter tydligen i för alltid när jag är ute och kör och mätaren närmar sig halv tank så känner jag ett tvång att stanna och tanka. Är det under halv tank blir jag något nervös, tror alltid att det värsta ska hända.

#10 - Kerstin

Spännande som den värsta thriller!

Köra "snålt" är inte så dumt!

Kallas vist att "köra som en kärring" av en del!?

Fin bild på Kyrkan!

#11 - Robert

Sånt där har man ju lyckats med, fast på andra platser i landet. Var exakt låg OKQ8-mackarna i Hornöberget & Veda? Jag har nämligen planer på en mackspaningsresa i dessa trakter till sommaren.