Jag tar lika bra bilder som Anton Corbijn

  
  
I lördags såg jag Skavlan på TV. Jag vet inte vad jag förväntade mig (det var första gången jag såg ett helt program med Skavlan) men jag tyckte det var överraskande bra. Bland gästerna fanns Horace Engdahl (överaskande cool kille), Felicia Feldt (som skrivit en avslöjande bok om sin mamma) samt två skojiga norrmän.

I Skavlan-studion fanns också Anton Corbijn, världsberöm fotograf mest känd för sina blider på olika rockstjärnor.

Jag har alltid undrat varför Anton Corbijn är så berömd. Hans bilder är ju egentligen ganska fula. Enkla kompositioner, mycket kontrast och ofta i svartvitt. Men när jag bild-googlar på hans namn, och tittar på bilderna i sökresultatet, blir jag sittande en stund. Okej, hans bilder är faktiskt ganska coola, trots (eller just därför) att de är fotografiskt väldigt enkla och avskalade. Det unika är kanske att han fått förtroendet att ta bilder på kändisar - och sedan lyckats bli känd för det.

I Fredrik Skavlans talkshow berättar Corbijn att han inte förbereder sig speciellt mycket inför varje fotojobb. Han brukar heller inte använda något stativ eller extra belysning. Bara sin handhållna kamera. Dessutom berättar han att han numera fått lite sämre syn vilket gör att hans ögon inte längre har samma fokusförmåga. Trots det (eller just därför) blir hans bilder så coola.

Visst, Corbijn lägger säkert ner mycket jobb på sina bilder men jag påstår att jag kan göra lika bra ifrån mig med min iPhone. Med rätt app och rätt filter (och rätt motiv) är det klart på några minuter.

Bilderna ovan är ett urval ur min egen fotoportfölj. Jag vet att bilderna är fula men samtidigt ändå lite coola. Klicka på bilderna så blir de förstorade.


Aftonbladet:
Corbijns helgon

DN:
Anton Corbijn på Fotografiska, Stockholm
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Zarah

Vad kul att även du gillar Skavlan!

#2 - Beate

Anton har fått en riktig konkurrent här;-)

Tycker det är himla roligt att du bjuder på dig själv på det här sättet!!! Strongt gjort faktiskt tycker jag.

Tycker hans bilder är riktigt bra. Han kör som jag - utan tillbehör;-)

#3 - Per-Anders

Zarah: Gillar och gillar. Jag trodde inte jag skulle gilla programmet men jag gjorde det - till min egen förvåning.



Beate: Jag har heller inga tillbehör till min iPhone.

#4 - Jon

Haha. Det här var det roligaste på länge. Jag tryckte mest på länken hit från DN av leda men så fick jag se det här. Ångrar mig inte. Dagens skratt.

#5 - KajsaLisa

Jättecoola, heder åt att du använder svartvitt. Tydligen skall han hänga på Fotografiska museet i Stockholm nu. http://fotografiska.eu/

Kolla om du får hänga på :). Jag var och såg Nick Brandts Afrikabilder där sista helgen. Tydligen skulle han upp efter.

#6 - AnnaKK

Nä, IDAG känns väl inte Corbijns foton så speciella - men de VAR det för 25-30 år sen! :-) Inte illa att fortfarande kunna hänga kvar på toppen, trots all konkurrens från nya skickliga fotografer. Dock är det ju inte så enkelt för tex dej och mej att få nån megasuperduperkändis att posera framför våra linser... Men självporträtt kan vara väl så spännande, så! Bra jobbat!! :-D



Just nu vräker snön ner här. Vi har säkert tre centimeter nu... 8-X Fasen om jag ska behöva skotta en gång till garaget och soptunnan framåt eftermiddagen... BLÄ!!!

#7 - Selma

Det tycker jag. Konstigt att du inte är mer världsberömd.

#8 - Annelie Esséus

Visst är dina bilder coola, och jag gillar faktiskt Antons bilder. Men visst finns det en massa fotografer som man undrar både länge och väl varför dom blivit kända. Som en av utställarna just nu på Fotografiska. Margaret M de Lange, jag fattar ingenting!

Däremot stod jag länge framför Antons porträtt, knske är det som du säger just enkelheten i bilderna.

#9 - Micke

Enkla motiv slår ju ibland på rätt tangenter hos betraktaren...gäller ju bara att hitta dessa motiv då...verkar ju dock inte vara så svårt..!



Foto är kul...riktigt kul till och med :)

#10 - Kerstin

Ja, det gör Du...

(sägs med samma tonfall som Tjorven när hon frågade Gud om hon fick ta en tårtbit till!)