Så nära slottets kanoner - men ingen ammunition



Så har då Sveriges nyfödda prinsessa fått ett namn - Estelle. Ett fint namn, tycker jag. 

För övrigt tycker jag att uppståndelsen kring den nyfödda prinsessan känns absurd. Naturligtvis är det roligt för prinsessan Victoria och prinsen Daniel att deras nyfödda flicka mår bra, men det som hänt är ju ett lika fantastiskt under som när alla andra små barn föds. Så jag undrar: varför denna extrema mediabevakning? Kvällstidningarna svämmar ju fullständigt över av detaljer kring nedkomsten.

Speglar den verkligen läsarbehovet av händelsen? 

Uppenbarligen gör den det och man kan undra varför så många tycker kungahuset och deras förehavanden är så intressant. Handlar det om det enkla folkets behov av att få vara överhetens undergivna undersåtar? Eller finns det något annat skäl till att medierna kommer i extas och sköljer sitt rojalistiska opium över folket?

Själv har jag just kommit hem från några dagars jobbrelaterat besök i Kalmar. Det var första gången jag besökte denna småländska stad och när gårdagens arbetsinsatser var över tog jag och några kollegor en tur till Kalmar slott. Att besöka Kalmar slott hör tydligen till när man är i Kalmar.

På vallarna runt slottet fanns ett gäng rejäla kanoner men tyvärr ingen tillhörande amunition. Lite synd, tycker jag. Tänk att ha fått bränna iväg en salut för den nyfödda prinsessan - och alla andra fantastiska barn som fötts denna dag.  


DN:
Prinsessan heter Estelle
Estelle och Mary blir nya trendnamn
Landshövding: Jag är så glad att jag står här och gråter
”En högoddsare”

Aftonbladet:
Fram med kaffet, flicka
”Totalt olämpligt att heta Estelle”
Folket: Estelle är ett succéval

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

#1 - Zarah

Vi verkar ha väldigt lika åsikter i den här frågan!

#2 - Beate

Om du tycker att vårt kungahus är uppvaktat så är det ju ingenting jämfört med det engelska.

Personligen tycker jag att det är kul med lite positiv rapportering om en kronprinsessa. Allt elände som pågår i bland annat Syrien och Afganistan får stå tillbaka ett tag. Inte mig emot!

#3 - Lennart

Jag fick för mig att du stod utanför slottet i Uppsala, det var så likt. Min bror och hans sambo fick barn nr 2 i slutet av januari, inte har det stått något om det i tidningen.

#4 - Micke

Kul med gamla borgar o befästningar...vi har ju en del sånt här i GBG...förbaskat nice att besöka.



Tycker själv det är trevligt med kungahusets förehavanden...lite bra publicitet var ju välbehövligt med tanke på de sista årens skriverier ;)



Leve konungen...!! ;)

#5 - AnnaKK

Den enda gången jag har varit på Kalmar slott var i samband med en skolresa för massor av år sen. Så det vore väl egentligen på tiden att göra ett återbesök! :-)



Det läskiga med bevakningen av kungahuset/-familjen är väl egentligen inte att de är så påpassade som de är, utan att vissa av dem föds in i sin roll och måste axla den vare sej de vill eller inte. Som prinsessan Estelle då, tex. Hennes far däremot har ju själv valt att utsätta sej för allt vad det innebär att vara gift med kronprinsessan... Tur han är så BRA som han är på att möta både pressen och folket!! :-D Förhoppningsvis kommer vi inte att behöva höra så många fler pinsamma uttalanden från Kungen i framtiden. Victoria är ju för övrigt också fantastisk proffsig på det viset, så jag tror de kommer att fixa att hålla en lagom balans mellan privat och offentligt när det gäller sin dotter.