Att diska är en helig handling



Och här hemma har vi fått en vattenskada i köket. En rörkoppling på ett av rören upp till diskhon har (troligen under lång tid) varit otät vilket gjort att en liten, knappt synlig, stril med vatten runnit ner i golvet. Många bäckar små, typ... Fast den här gången var det en enda pytteliten bäck som blev ett helt vattendrag - inne i köksskåpets bottenplatta.

När vi upptäckte läckaget ringde jag försäkringsbolaget och nu står en fläkt mitt på köksgolvet (bilden ovan) och suger ut fukten ur trävirket. Som extra dekoration på golvet står också diskmaskinen, inklämd i ett hörn vid köksbordet. Detta innebär alltså att vi måste diska för hand.

Helt ok, tycker jag. Jag kan tänka mig bra mycket värre saker än handdiskning.

För snart tio år sedan läste jag för första gången boken Mandelträdet i din trädgård, skriven av den vietnamesiske buddhistmunken Thich Nhat Hanh. I boken förklarar han att allt man gör ska vara meditation, oavsett om man går, står, arbetar, besöker toaletten eller diskar. Så här säger Thich Nhat Hanh om att diska:

"Det finns två sätt att diska. Det första är att diska för att få rena tallrikar och bestick och det andra är att diska för att diska. När man diskar ska man bara diska, inget annat, vilket betyder att när man diskar ska man vara fullkomligt medveten om att man diskar"

Thich Nhat Hanh menar alltså att varje handling måste utföras uppmärksamt och att varje handling är en helig handling, en ceremoni. På det viset skärper man sin uppmärksamhet och fördjupar sin närvaro i det man gör.

Jag tror det är därför jag gillar att diska med händerna. Det varma vattnet, de monotona handrörelserna och närheten till tallrikarna gör diskupplevelsen till meditation och avkoppling.

Så är det för mig. Vilken handling är helig och innebär meditation för dig?



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Selma

Jag vet inte om jag direkt ser det som meditation men jag har inte så mycket emot att diska heller. Det jag inte kan med är att plocka ur diskställ och diskmaskin. Det är trist. Fylla dem går bra.

#2 - Marina

Ja, inte är det att diska i alla fall...!!

#3 - Zarah

Ett intressant boktips! Ska kolla om jag finner den på bibblan.



Att diska är just meditativt tycker jag, plats för tankar komma och gå. Jag gör alltså inte riktigt som boken uppmanar...

#4 - Beate

Usch för vattenskadan!

Jag älskar att diska - en levande diskmaskin:-) Vet inte om det är meditation. För mig är det bara att diskning tar fem minuter (max), matlagning tar betydligt längre tid. Å när allt är rent och fint efter disken så känns det bar skönt.

#5 - KajsaLisa

Tråkigt med vattenskadan. Det finns faktiskt en västerländsk benämning på något som liknar det du beskriver, "Flow". Drabbas själv av det ibland när jag skriver, man sjunker helt in i texten och allt runt omkring försvinner. Jätteskönt, men när min flow släpper, så består resultatet av meningar som är fem rader långa utan kommatecken. Skulle någon försöka läsa det högt, så skulle personen antagligen dö av syrebrist.

#6 - AnnaKK

Åh, äntligen någon som precis som jag faktiskt tycker om att diska för hand! :-) Enda villkoret när vi byggde om köket och bestämde oss för att fortsätta vara utan diskmaskin, var att det skulle finnas ett fönster vid diskhon - och det finns det nu. Så där står jag (eller för all del maken) med händerna nerkörda i varmt skönt vatten och njuter av utsikten mot naturen, fåglarna mm medans tallrikar, glas och bestick blir rena som nästan av bara det. :-D



Vi hade diskmaskin i ca tio år, fram till en vattenskada liknande er uppstod i augusti -99. Har aldrig saknat att den åkte ut tillsammans med det förstörda golvet!

#7 - KajsaLisa

Det finns ju olika sätt att uppnå den där flowkänslan. För egentligen är det ju det som buddistmunken beskriver. Diskning fungerar säkert, men det gäller att man kan fokusera. Tyvärr är vi nog ofta alldeles för upptagna, med det vi skall hinna med efter diskningen. Stress alltså.

Svar: Just det. Det är ju det som är hela grejen med att diska. Man får träna på att fokusera och därmed släppa stressen. Dessutom är det varmt och skönt åt händerna.
Per-Anders