Gör oskarp bakgrund med appen Big Lens


Måste bara få berätta om en otroligt cool iPhoneapp jag laddade ner igår. Den heter Big Lens och med den kan man göra oskapa bakgrunder på bilder man har i mobilen. Big Lens påminner om funktionerna snabbmask och gaussisk oskärpa i Photoshop och fungerar förvånansvärt bra (för att vara en app). Här nedan följer en liten demo.

Så här ser orginalbilden ut när jag öppnat den i appen Big Lens. Bilden är tagen med min iPhone av en av de trevliga frisörtjejerna hos mitt favoritklippställe när jag var där och klippte mig sist. Notera bildens bakgrund som är skarp vilket gör bilden lite rörig.

Skrolla neråt för att se nästa bild.

















Precis som funktionen snabbmask i Photoshop "målar" man ytan man vill frilägga. Fast i stället för en pensel, som i Photoshop, målar man helt enkelt med fingret i Big Lens.




















Här är hela ytan jag vill frilägga målad. Som en extra hjälp att måla rätt på kanterna finns en knapp som heter Auto. Med den kan man (om man har lite tur) få färgen att exakt följa kanten.




















Sista steget i förvandlingen. Genom att välja bland olika "bländaröppningar" kan man variera graden av oskärpa och välja den man tycker ser bäst ut. Slutresultatet kan beskådas på den stora bilden längst upp i inlägget.




















Så här ser Big Lens ut när man öppnar appen. Den kostar sju kronor vilket jag tycker den är värd. När iPad 3 introduceras snart (rykten på nätet säger att det ska ske den 7 mars) tänker jag faktiskt slå till och köpa ett exemplar. Ser fram emot att få prova hur Big Lens, och även andra fotoappar, funkar i Ipad.




















Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Beate

Nej, den appen gillar jag inte, sorry! Håller mig till PS och "the real thing".



Svar: Du sitter på stavarna så klart, å det var inte ens obekvämt:-)

#2 - AnnaKK

Häftigt! :-) Även om det väl aldrig blir lika bra som att photoshoppa på datorn, så är det ju så himla KUL när det går snabbt och enkelt och direkt på mobilen!



Måste fråga dottern om hon nånsin har haft en klippkund som har bett om hjälp att ta före- och efterbilder i salongen! :-D