När ska politikerna ta sitt ansvar för julaftonen?

Det är dagen före julaftonen, klockan är 07,42.
 
Jag har just vaknat och ligger i sängen och funderar. Jag tänker att den här julhelgen är en ovanligt bra julhelg eftersom julaftonen infaller på en måndag. Det innebär att man är ledig från jobbet två dagar innan julaftonen och därmed har hyfsat gott om tid att julstöka innan själva dopparedagen. Dessutom är det endast ett fåtal vardagar i mellandagarna vilket innebär att man inte behöver ta ut så många semesterdagar för att få flera veckors sammanhängande ledighet.
 
Helt perfekt, tycker jag. Så skulle det vara varje år.
 
Egentligen borde det stå skrivet i lagen att julaftonen alltid ska infalla på en måndag. Jag menar, statsmakterna har ju tagit motsvarande beslut om midsommar. Fast det beslutet handlade om att vi alltid ska fira midsommaraftonen på en fredag (detta för att mildra de "negativa" effekterna för näringslivet så att inte vi anställda går omkring och är lediga i onödan).
 
Den här frågan borde lyftas upp högt på agendan inför valet 2014. Jag tror att det parti som lovar att göra så att julaftonen alltid infaller på en måndag borde ha en hyfsat bra chans att vinna valet.
 
Bilden: Årets julhälsning kommer från vår lilla katt Houdini. Han var till en början inte så förtjust över att ha tomteluva på sig men lät sig till slut fotograferas iklädd denna julsymbol.
 
God Jul!
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om jul, katt, julstämning, klämdagar, julafton, mellandagar, dopparedagen, politik
 
#1 - kerstin

God Jul o Gott Nytt År
till Er o katten!

Svar: Önskar detsamma!
Per-Anders

#2 - Beate

Kan bara instämma helt och hållet med din resonemang! Åsså gillar jag Houdini.
Önskar dig, sambon och fotomodellen en riktigt mysig jul!

Svar: Önskar detsamma!
Per-Anders

#3 - Cina

BRA förslag! God Jul!!!

Svar: Önskar detsamma!
Per-Anders

#4 - Mia

mmmm det var det bästa politiska förslag jag hört på länge... GOD JUL!

Svar: Vi startar ett nytt parti och bygger politiken på den frågan. Måndagspartiet!
Per-Anders

#5 - Snejky

Slingrar förbi & önskar Dig en fridens jul..
Kramen...

Svar: Fridens!
Per-Anders

#6 - Micke

God fortsättning på dig Per-Anders.

Jo..obligatoriskt julafton på måndagar..instämmer till fullo...!

Egentligen borde alla ha laglig rätt att vara ledig alla mellandagar också...så det så.

Ha de gött


Svar: Håller med dig där!
Per-Anders

#7 - Veiken

AMEN; härmed önskar vi att alla julaftnar från och med 2015 infaller på måndagar. Bara om inte snor annandagen....

Svar: Varför inte från 2013?
Per-Anders

#8 - Lotta

För min del så får julafton infalla på vilken dag som eftersom jag jobbar både helger och vardagar. Men jag kan förstå att det är gott att få lite extra ledigt denna mörka årstiden.

Så söt katt!

Ha en go fortsättning på din ledighet :-)

Svar: Jag har själv jobbat skift en gång i tiden så jag vet hur det känns. Inte så kul att jobba julafton.
Per-Anders

#9 - AnnaKK

Efter att i tre-fyra dygn har ätit julmat "stupalöst" och snudd på oavbrutet, så funderar jag på om det inte är hög tid att politikerna rätt och slätt förbjuder julen!? För folkhälsans skull... <:-)

Svar: Ja, varför inte?
Per-Anders