När dödsångesten blir den främsta drivkraften

I förrgår var jag på vårdcentralen och kollade blodtrycket. Resultatet var inte så kul, 150/100, vilket är på tok för högt. Detta gäller särskilt det undre trycket som ju inte bör vara högre än 90. 
 
Jag blev ordinerad en högre dos av min blodtrycksmedicin samt uppmanad att ta tag i motionerandet, vilket innebär minst en halvtimmes promenad varje dag. Dessutom bestämde jag mig för att gå ner i vikt. 
 
När jag fick beskedet att jag hade för högt blodtryck blev jag rejält skärrad. Kanske är det också dödsångest som behövs för att man ska ta tag i sina levnadsvanor. När paniken kommer krypande är det lätt att ta beslutet att börja äta rätt och motionera mer.
 
Projekt blodtryckssänkning har börjat.
 
Bilden har jag lånat från nätet.
 
 
#1 - Beate

Inget roligt besked precis. Ingen rolig julklapp alls. Nu ska du visa lite willpower, vilket är inte ett dugg skoj att börja med vid jul... maten. Men du kommer att fixa det!!!

Svar: Willpower är ordet!
Per-Anders

#2 - Micke

Jo..det är ju sådana grejer som får en att hajja till lite och faktiskt ta tag i sitt ibland ganska ogenomtänkta leverne.
Man låter livet ha sin gång utan tanke på sin hälsa.

Sen får man plötsligt en spark i akterseglet och skärper till sig ett tag...ett tag iallafall.

God jul på dig Iallafall Per-Anders..det förtjänar du.

Svar: Tack!
Per-Anders

#3 - annelie esséus

Lycka till med din blodtrycksresa!

Svar: Tack!
Per-Anders

#4 - KajsaLisa

Ta ett avstamp i och med nyår, visst kan alla nyårslöften verka fåniga, men det blir svårt när man gjort det att säga "äsch börjar nästa vecka". Skall försöka göra samma sak själv eftersom jag degat ihop otroligt den här hösten. GOD JUL

Svar: Nyårslöften är inte riktigt min grej. Däremot känner jag mig just nu väldigt motiverad att ta tag i hälsan. Vikten och blodtrycket ska ner utan nyårslöfte.
Per-Anders