Bubblorna under favoritlocket

Idag gjorde sambon en jättegod kasslergratäng till middag. Samtidigt kokade jag ris i en kastrull som hade ett glaslock. Jag gillar det där genomskinliga locket. Det gör att man kan titta ner i kastrullen och se vad som händer där. Det är faktiskt riktigt rogivande att stå där och titta på bubblorna som bildas när riset kokas. Nästan som att se in i en främmande värld.
 
En annan värld under mitt favoritlock.
 
 
#1 - Snejky

Bra, de där locken. har sådana själv. Mums, kassler kan man göra mycket gott av...

Svar: Precis.
Per-Anders

#2 - BP

Nu visste jag inte att man ska koka ris med locket på. Tänk vad man lär sig genom att läsa bloggar!
Långkok i en gryta med lock på - håller med dig, det är rogivande!

Svar: Fast jag tycker det känns ganska naturligt att koka ris med locket på.
Per-Anders

#3 - AnnaKK

Jamen, precis!!! :-D Matlagning är oerhört spännande - fast oftast bara de gånger man verkligen har lust att ta sej an middagsfixet. Just nu skjuter jag dagens huvudmåltid framför mej - kommer inte till skott om vi ska ha något enkelt som Icas köttbullar och makaroner, eller om jag ska anstränga mej lite mer och fixa till en potatisgratäng. Till den skulle vi isåfall kunna käka upp en bit rökt lammkött jag hittade i frysen...

Ja, ja... I-landsproblem! <:-)

Svar: Köttbullar och makaroner är aldrig fel.
Per-Anders

#4 - Lennart

Jag har också kastruller med glaslock. Ibland brukar jag nästan stå där och bli hyptoniserad när jag stirrar ner det i det kokande. Kassler ät gott, det går ju att blanda så mycket till det.

Svar: Precis.
Per-Anders

#5 - Micke

Det är ju en viss tjusning att stå där och titta ner i kastrullen på det viset...som om man blir ett med processen på nåt vis.
Ytterligare ett skäl att slippa ta disken medan middagen puttrar på spisen. (Fast det tycker inte frugan)

Svar: Jag brukar ta disken också.
Per-Anders