När man är ett offer för de mänskliga reflexerna

 
Vi människor har vissa reflexer vi inte verkar kunna styra över. Några exempel: Om vi blir bländade av solen så dras pupillerna i ögonen samman. Om vi råkar bränna oss på ett finger drar vi reflexmässigt bort hela handen. Om vi ser en skylt med texten "Nymålat" - då vill vi känna med ett finger på den målade ytan om det verkligen stämmer.
 
Ovanstående trafikljusstolpe såg jag förra veckan i Trondheim. Utan att tänka på det kände jag med fingret på stolpen och konstaterade att den var nymålad - precis som det stod textat på papperslappen.
 
Det mänskliga psyket är ibland märkligt.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Norge, Trondheim, nymålat, mänskligt, reflexer, centrala nervsystemet
#1 - Beate

Hahaha! Jag vet inte om jag skulle kalla reaktionen för reflex, tycker att du/vi har barnasinnet i behåll och gör det "förbjudna" bara för att...

Svar: Fast jag är inte säker på att jag vill känna på färgen för att det är förbjudet. Snarare gör jag det för att kolla om det torkat. Tror jag...
Per-Anders

#2 - AnnaKK

"Nymalt" får mej snarare att bli vansinnigt kaffesugen! :-D

Svar: Eftersom jag inte dricker kaffe får jag inte den reflexen.
Per-Anders

#3 - Micke

haha...joooo...tittar skamset ner i golvet rodnande..jag kan heller inte motstå att inspektera om de utfört målningen korrekt...haha

Va dum man é egentligen ;)

Svar: Fast vi är inte dumma, vi är bara människor.
Per-Anders

#4 - Cina

Man "måste" ju kolla om det stämmer.......... ;)!

Svar: Precis. Frågan är varför vi inte litar på det som står textat på papperslappen.
Per-Anders