Jag vill surfa när jag äter



Jag gillar att ta fram den när jag är på restaurang.

Mobilen, alltså. 

Allvarligt talat. Att uppdatera Facebook när man är på restaurang, det hör liksom till. McDonalds har fattat det och på deras restauranger har de speciella trådlösa nätverk som gästerna kan surfa på medan de äter sina hamburgare. Samma trivselfaktorer upplevde vi när vi besökte Trondheim förra veckan. På restaurang Egon fick man ett lösenord på kvittot (man betalade innan man började äta) och liknande förmåner fick vi även på andra restauranger i staden. 

Snacket om att man ska låta bli sin mobil när man är på restaurang, och istället ägna sig åt sina vänner på plats, tycker jag bara är dumt. Det vinns inget motsatsförhållande där, påstår jag. Jag tycker det är kul att checka in på Facebook när jag är på något spännande ställe, typ en restaurang eller på besök hos någon. Det behöver inte innebära att jag är oartig.

Det finns de som menar att det ökade användandet av sociala medier gör att folk slutar umgås IRL. Det tror inte jag. Jag läste någonstans (minns tyvärr inte var) om en undersökning som visade att människor faktiskt i högre grad än tidigare träffas IRL, just tack vare sociala medier. 

Det här är helt enkelt sättet vi umgås nu för tiden. Både IRL och digitalt. Samtidigt. Och det är inget att skämmas för. 

Bilden ovan
har sambon tagit på sin filé Black and White och mina ribs när vi var på restaurang i Trondheim.

Aftonbladet:
Facebook kan begå lagbrott

Läs även andra bloggares åsikter om Facebook, surfa, Internet, nätet, irl, sociala medier, McDonalds, Egon, Trondheim

#1 - Annelie

Jag håller med, gillar också att checka in. Men jag vet också att alla inte kan hantera detta ordentligt. Jag känner faktiskt folk som gått hem från fester där många suttit med sina mobiler istället för att prata med varandra i alldeles för stor utsträckning.

Svar: Jo, det gäller ju att kunna känna av på vilken nivå man ska lägga sig.
Per-Anders

#2 - AnnaKK

Måste säga att jag inte riktigt får ihop kombinationen jättekladdig hamburgare och touchskärm... <:-) Men en mobilbild på käket från en bättre restaurang upplagd på FB är ju aldrig fel - så man får snålvattnet att rinna ordentligt på sina vänner! :-D

Svar: Just det. Att fota maten när man är på restaurang och visa på nätet är viktigt.
Per-Anders

#3 - KajsaLisa

Självklart förstör dom sociala medierna och tar tid från viktigare saker.Folk har ju ingen koll alls längre på Bonde söker fru och Postkodmiljonären :)

Svar: Okey, tänkte inte på det.
Per-Anders

#4 - Beate

Här håller jag inte alls med dig, som du förstår då du vet att jag fortfarande vågar vägra använda FB. Det är totalt osocialt och oartigt att surfa medan man umgås. Ja, jag vet att 15-åringar FB:ar medan de står brevid varandra, men nej.
Däremot älskar jag maten!

Svar: Du borde gå med i FB och skapa en grupp, typ "Vi som fortfarande vågar vägra Facebook". Fast iofs kan det bli svårt om man vägrar att gå med...
Per-Anders

#5 - kalebass

Jag håller inte med dig Per-Anders ! Mobilen hör inte hemma överhuvudtaget i allmänna lokaler...
Även om jag föredrar det framför att två personer sitter och VRÅLAR till varann tvärs över lokalen.
"Bergsprängare" på stranden och mobiler ute i skogen,..samma där, nej tack ! Fin matbild, dock, smaklig spis. ;-)

Svar: Ska erkänna att sambon och jag skickar sms till varandra när vi tappar bort varandra på ICA. Definitivt ett bra alternativ till att vråla.
Per-Anders