Finskt öl från Gävle

Vissa åker till Tyskland för att köpa billig öl. Själv åker jag till Gävle för att köpa aningen dyrare öl.
 
Så här är det: Den enda möjligheten att få tag på det finska ölet Karhu i Sverige har tidigare varit på vissa restauranger eller som beställningsvara på Systembolaget. Men sedan en tid tillbaka finns det faktiskt i Systembolagets butikssortiment.
 
Det gläder mig eftersom jag tycker Karhu är ett väldigt välsmakande öl.
 
Problemet är att Karhu endast finns i lager hos vissa Systembolagsbutiker i Sverige. Tyvärr finns det inte i lager hos någon Systembutik nära mig utan den närmsta är i Gävle.
 
Lyckligtvis hade jag för ett par veckor sedan ärende söderut och då passade jag på att stanna till i Gävle och inhandla ett gäng Karhuflarror.
 
Så är det med det.
 
I media kan man läsa om det fantastiska forskningsresultatet att vi dricker öl olika fort beroende på formen på glaset. Är glaset rakt tar vi längre tid på oss att dricka ur, men om ölglaset är kurvigt dricker vi fortare. Kan det verkligen stämma? Själv tror jag att smaken på ölet och hur törstig man är i högre grad avgör hur snabbt man dricker.
 
Bilden ovan visar mina fyra återstående Karhuflaskor. Snart dags för en ny tur till Gävle.
 
Mina tidigare blogginlägg om bärs:
 
Aftonbladet:
 
DN:
 
Läs även andra bloggares åsikter om Karhu, öl, bärs, aklohol, Finland, Gävle, Systembolaget, ölglas
#1 - Marina

Jag läste också om ölglasen, intressant...

Svar: Ja. Angelägen forskning där...
Per-Anders

#2 - Mia

Jag tycker jag känner igen ölnamnet, tror jag träffat på det någonstans. Minns dock inte vart.

Svar: Kanske på någon restaurang eller någon Finlandsbåt..?
Per-Anders

#3 - kerstin

Är ju inte öl-älskare, blir en lätt ibland:))

Svar: Lättöl är helt ok. Fast ännu godare är alkoholfritt öl.
Per-Anders

#4 - KajsaLisa

Dricker alltid mitt ur ett Guinnessglas, lite avrundat högst upp. Du kan säkert beställa hem över nätet till din närmaste butik.

Svar: Kan man alltså även beställa hem glas till Systemet?
Per-Anders

#5 - Lennart

Den där ölen har jag varken sett eller druckit. Jag håller mig till tysk öl, jag gillar ju både landet och dess öl. Hoppsan, nu kände jag mig plötsligt gammal... gamla hundar osv...

Svar: Fast den kan faktiskt vara värd att prova.
Per-Anders