Visa mig din resväska och jag berättar vem du är



Sambon och jag diskuterar min resväska.

Vi står i sovrummet och packar upp efter en veckas vistelse i Sälen. När jag packat ur min resväska och stängt den upptäcker jag att den har två repor på locket och smutsränder på baksidan.

"Jag är stolt över min resväska", säger jag. "En sliten resväska gör att man får större trovärdighet som turist. Det signalerar att man är en globetrotter som har stor erfarenhet av resande."

Sambon ser frågande ut.

"Det vet jag inte om jag håller med om. Jag tycker en smutsig och sliten väska ger ett slarvigt intryck", säger hon.

"Slarvigt..? Nej då, en sliten resväska är status", säger jag.

"Fast jag vill nog hellre ha en resväska som är hel och ren. Jag tycker det ser trevligare ut", säger sambon.

"Jag tänker i alla fall inte tvätta bort smutsränderna", säger jag.

När jag är på en flygplats brukar jag kolla in hur folk och resväskor ser ut tillsammans. Om jag ser en sliten resväska som kommer åkande på bandet vid väskutlämningen brukar jag kolla in hur personen ser ut som hämtar väskan. Om även personen ser sliten ut så känner jag beundran och tänker att den personen är nog berest.

Men om det exempelvis är en man med rosa skjorta och en långärmströja hängande över axlarna då drar jag slutsatsen att han antagligen tagit fel väska. En sådan person kan inte vara berest och har antagligen en helt osliten väska.

Själv har jag inte rest så där extremt mycket men jag kanske kan få någon att tro det nästa gång jag befinner mig med min väska på en flygplats.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

#1 - Annelie

Sliten är en sak, skitig är en annan.

Sliten= kan vara berest eller är kanske mycket ekonomisk (vilket betyder snål smålänning)

Skitig= Slarvig slusk som säkert drar hem både kackerlackor och annan skit med sin väska.....;)

#2 - Zarah

hehe... undrar vad du hade sagt om du sett mina resväskor inför resan till Drammen inför en fyramånadersperiod där!

#3 - AnnaKK

Ha-Ha!



Jag reser så lite att jag inte ens har en egen resväska... <:-) En vår för si så där 21 år sen, var maken och jag på weekendresa till Lübeck med buss. Då hade vi lånat hans föräldrars bautastora och illgröna resväska - väldigt praktisk, för den känner man igen. Och tur var väl det, för på hemresan klev det av folk i Hässleholm och tydligen hade de en liknande väska, men jag såg genom bussfönstret att de hade förväxlat sin med vår - och vi kunde springa ut och rätta till det misstaget. Med en mer ordinär färg på väskan hade vi säkert inte upptäckt förväxlingen förrän vi varit hemma. Å andra sidan hade säkert det andra paret kollat sin väska noggrannare innan de tog den, om den sett ut som alla andras - för de trodde så klart att de var de enda i världen som hade en illandes grön väska! ;-)



PS! Bara för att du skrev som du gjorde i kommentaren hos mej letade jag upp din Facebooksida. Kunde inte klicka på nån gilla-knapp, men jag lämnade en liten hälsning iallafall. DS!

#4 - Marina

Det är en fördel med att röra sig här i de varmare länderna - man behöver ingen resväska! Oftast räcker det med en ryggsäck som går som handbagage!

#5 - Beate

Håller helt och hållet med dig. Våra resväskor är inte hälften så "fina" som din, men dom har varit med om en del. Det är samma sak som med en portfölj, den ska vara "sliten". Konstigt, men sant!

#6 - Micke

Brukar ju räcka med ett par resor så ser resväskorna ut som jag vet inte vad..!



Är ju dock inte så mycket för resväskor...ryggsäck är ok...resten av grejerna man ev behöver kan man köpa på plats...oftast iallafall.



Glad påsk på dig Per-Anders

#7 - Lennart

Mina sex resväskor befinner sig lite mitt emellan, inte slitna men ändå inte glänsande. Det finns en och annan repa och skavank efter alla turer.