Bomber är till för att döda



Lite om Carl Bildt, vapenfabriker och Saudiarabien.

Det är möjligt att det svenska samarbetet med Saudiarabien följt gällande regler i Sverige. Det är också möjligt att det är en anläggning för renovering och modifiering av missiler (som Carl Bildt påstår) som man vill bygga, och inte en vapenfabrik (som många andra betraktar det). Men oavsett vad det kallas, tycker jag det är omoraliskt.

Bomber är till för att döda människor, oavsett om de är gamla eller nya.

Det politiska systemet i Saudiarabien kallas absolut monarki vilket innebär att kungen har all makt. I praktiken alltså en diktatur. Och jag tycker inte Sverige ska ägna sig åt att sälja varken missiler, vapenfabriker eller bombverkstäder till diktaturer. Sverige ska inte behöva sölas ner av diktaturers blod.

Jag gillar inte utrikesminister Carls Bildts cyniska attityd i den här frågan. "Det här är ingen skandal. Alla regler har följts", säger han. Underförstått tycker han alltså det är okej att sälja krigsmaterial, egentligen vad som helst till vem som helst, bara man kan tjäna pengar. Man kan ju undra när vi börjar sälja missiler till al-Qaida?

Jag tycker visst det är skandalöst att Sverige säljer krigsmateriel till diktaturer och skandalen blir heller inte mindre av att även Socialdemokraterna finns med på ett hörn av beslutsprocessen.

I sammanhanget kan man notera på vilket sätt försvarskoncernen Saab marknadsför sina krigsprodukter. ”See first - Kill first” är den slogan man använder samtidigt som man garanterar att stridsflygplanet Gripen har en ”hög dödsratio”. Fy fan, säger jag.

Bilden ovan har jag tagit på ett gäng uråldriga bössor på ett museum, en plats där jag tycker allt krigsmateriel borde finnas.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,
#1 - Annelie

Håller fullständigt med dig, bomber är till för att döda, så enkelt är det. End of discussion.



Lika naivt som alla de där "tuffa grabbarna" som absolut vill vill ut i krig. Om man frågar om dom är beredda att döda eller dö för sin sak svar de ofta: Nej men tänk vilket äventyr och vad mycket man får se!

Jo jag tackar jag, de synerna kan jag vara utan kan jag säga......

#2 - AnnaKK

Mänsklighetens historia har alltid varit kantad av krig - allt som är idag är på olika vis konsekvenser av krig och allmän osämja, och det lär nog det som blir i framtiden också vara. :-I



Men man kan ju alltid hoppas på att Nordkoreas raketer aldrig kommer att nå längre än vad den de tydligen skickade iväg i natt gjorde! Hua...



Jag har precis fått nys om att det inte bara finns en Glassgumma, utan även en Glassunge! Så här kan det nog trots allt inte avslutas något Glassgubbefotoprojekt riktigt ännu!! ;-)



#3 - Selma

Om reglerna är sådana är det skandal!

#4 - Micke

Ja..utan vapen kan ju folk inte slåss och döda varandra lika mycket....på museum platsar vapnen...det har du rätt i...!!!

#5 - KajsaLisa

Den dagen folket där kräver demokrati och regimen börjar bete sig som i Syrien, vad säger dom då ?