Inget liknar den tyska likutställningen



Snart kommer den omtalade utställningen Körperwelten (eller Body worlds som den kallas på engelska) till Sverige. Utställningen består av flera hundra riktiga människolik som presenteras på en rad olika sätt - hela och i delar. Utställningen har varit på turné över hela världen och själv besökte jag den i Berlin 2001.

Alla som vill kan donera sin kropp till utställningen och har man "tur" kanske man får bli ett av utställningsobjekten efter sin död.

Jag har tidigare bloggat om mitt besök på utställningen och mina funderingar på att kanske själv få bli ett av objekten. Läs om det här.

Utställningen har premiär i Södertälje den 20 juli i år.


Aftonbladet:
Här lever – de döda

DN:
Utställning med lik till Sverige

Länstidningen, Södertälje:
Tom Tit fylls av likdelar

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,
#1 - Beate

Det jag skrev då gäller i högsta grad även idag. Undrar varför dom har lagt utställningen till Södertälje av alla ställen. Konservativa Stockholm fick väl kalla fötter som vanligt. Inget nytänkade här inte.

#2 - Lotta

Kära någon, har den hållit på så länge. Tror knappast att jag ska bidra med några kroppsdelar....men jag ska ha det i åtanke.



Ha en bra fortsättning på fredagsmyset :-)

#3 - Selma

Jag vet inte om jag fixar att titta på den. Jag klarade i och för sig av den tjeckiska benkyrkan men detta verkar mer, jag vet inte jag.



När det gäller spellistan: https://developer.spotify.com/technologies/spotify-play-button/

Så lätt var det.

#4 - Kerstin

Tror jag hoppar över, kremering för mig!

ha en fin helg i.a.f.

#5 - Micke

Kan donera min kropp redan INNAN jag avlidit om det skulle knipa ;)

Fast som så många andra konstnärer så är man ju inte intressant förrän efter sin död :)

#6 - Per A

Jag läste om utställningen och funderade på hur dom fick tag på villiga lik.



Jag skulle gärna gå och se, men jag tycker faktiskt det är lite underligt att ställa ut dom på Tom Titts som är för barn

#7 - Lennart

Jag gick och tittade på den där utställningen då jag var i Minneapolis. Väldigt stor och omfattande var den minns jag.