Ett nytt försök att hitta livet


Redan för tre veckor sedan trodde jag att våren var på väg. All snö var borta från vår gräsmatta och krokusen började lite försiktigt titta upp bland de torra fjolårslöven. Jag kände att kanske någonstans därborta väntade en sommar.

Efter det har vi haft tre snöoväder. Det har varit kallt, blött och allmänt jävla trist. Krokusens längtan efter solen slogs brutalt ner av vädrets makter och var blev endast en vissen liten stjälk i den blöta snön.

Aprilväder kallas det visst.

Idag har åter all snö tinat bort och jag har varit ute och krattat löv. Det är fortfarande ingen värme att tala om men till min glädje noterar jag att krokusen faktiskt inte gett upp. Tre krokusblommor tittade upp ut det vissna gräset och lyste vackert i solen. Raskt hämtade jag kameran för att föreviga underverket.

Nu hoppas jag snön är slut där uppe i molnen så vi kan njuta av lite värme snart.


Aftonbladet:
Ovanligt varmt i Sverige i sommar
"Varmaste mars i USA någonsin"

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,

#1 - Lennart

I går var det 11 grader och härligt med sol här i stan, men i dag har det varit runt 5 och isiga vindar. Fast det är ju som sagt bara april. Har sett en del blå och gula blommor växa fram lite här och där men jag har ingen aning om vad de heter. Antagligen är det vårblommor.

#2 - Zarah

Så kul att se att du har tinat upp... :-)



Idag har det varit riktigt skitväder i Drammen, ja ikväll ska jag nog skriva. Tidig em var det grått, men uppehållsväder - mer begär jag inte. Men sedan har det blivit allt tätare dugg som tränger långt innanför kläderna... Inget trevligt.



Nästa helg ska solen lysa i Drammen igen... och 11 grader,... alltid något!

#3 - Lotta

Varma bad tinar upp mig från denna kalla april. Vi har i och för sig klarat oss från snöoväder. Men det blåser ju hela tiden.



Hoppet finns!



:-)

#4 - AnnaKK

De är härligt tuffa, vårblommorna - och det kan ju verkligen behövas när vädret är så här!



Jag hoppas också på en räjäl bättring nu i veckan - det är ju faktiskt VALBORG snart!! (Som om det aldrig har varit iskallt eller rent av snöstorm då, eller... Men man VILL INTE att det ska vara det ju, utan varmt och skönt och VÅRIGT på riktigt! <:-) Hmmm...)

#5 - KajsaLisa

Samma visa varje år, men det kommer jag lovar :)

#6 - Beate

Härlig bild på dessa tuffingar! Idag är det iaf varmare, 11 grader. Hoppas på likadan värme hos dig!

#7 - Micke

Jo..växer lite ogräs på gräsmattan här...nu räcker det med snö ;)



Kommunen var här och städade i veckan, ett vårtecken så gott som något antar jag...för dagen efter städade även dagisbarnen i området samma plats...nu är det vår :)

#8 - Selma

Jag ade avgjort mer vårkänslor i mars.

#9 - Marina

Härligt med de där som aldrig ger upp utan lyckas ta sig upp varje vår!