Vilken politisk väg väljer Annie Lööf?

Den här helgen pågår Centerns partistämma i Åre. I samband med den har partiets ordförande Maud Olofsson avgått och en ny ordförande har blivit vald. Den nya ordförande heter Annie Lööf, är 28 år och är därmed partiets yngste partiledare genom tiderna. Själv har jag inga sympatier med centerns politik men jag beundrar partiets mod att välja en ung tjej till partiledare. Jag önskar att fler partier hade samma mod. Det skulle kunna inspirera fler ungdomar att engagera sig i politiken.

Som utomstående betraktare får man intrycket att centern står inför ett vägval. Ska man behålla den gamla profilen som lansbygdsparti eller istället bejaka Stureplanscenterns profil och bli ett parti för storstads-brats? Vilken väg väljer Annie Lööf?

Under 1990-talet, då Olof Johansson var centerns partiordförande, hade faktiskt partiet under en period en del mänskliga drag (man till och med samarbetade med socialdemokraterna). Men under de senaste tio åren, när Maud Olofsson var partiledare, har centerns politik starkt förskjutit år höger och nästan blivit ännu mera konservativa än moderaterna.

Förhoppningsvis väljer Annie Lööf att ge centern en mänsklig profil och inte bara vara ett konservativt stödparti i Alliansregeringen.


DN:
Nej till kvotering på Centerstämma

Aftonbladet:
Här är ditt nya hårda liv, Lööf
Stämman gav Lööf segern

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Beate

Har inga åsikter alls här (som du vet är jag inte politiskt intresserad alls), men jag såg en bild på henne i Metro. Hon ser iaf väldigt sympatisk ut tycker jag.

#2 - Marina

Utan att lägga några som helst politiksa värderingar i det, så tycker jag att det är ett jättehärligt och tufft drag att välja denna tjej och jag hoppas verkligen att hon fixar det!