Bekvämt stadsflanerande med Segway


Idag har jag för första gången i mitt liv kört en Segway. Det var hur kul som helst. Åkturen anordnades av fritidsföreningen på jobbet och vi var tio personer som passade på att prova det tvåhjuliga självbalanserande "fordonet".

Åkturen leddes av en guide från turistbyrån, och det var onekligen en lustig syn när tio hjälmförsedda personer med fluorescerande västar susade fram genom Sundsvalls centrum. Att manövrera en Segway var betydligt lättare än jag trodde. Efter bara några minuters träning var jag ett med "min" Segway och att starta, stanna och svänga kändes lika naturligt som att röra ena handen.

I Sverige är Segway kanske mest känd från TV-serien Solsidan där karaktären Fredde tog sig fram med detta aningen märkliga fortskaffningsmedel. Själv såg jag en Segway första gången i Litauens huvudstad Vilnius. Det var 2008 och där använde polisen Segways vid gatupatrulleringen. Enligt Wikipedia används Segways som patrullfordon av poliser över hela världen. Även den svenska polisen har testat att använda Segways för patrullering av gator och torg.


Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Beate

Coolt!!!! Här svischar dom förbi ganska ofta. Så himla kul att du provade på. Undrar om jag vågar...

#2 - Marina

Här i krokarna finns det faktiskt en "Fredde" som susar förbi iklädd skjorta och med portfölj på styret, och det ser onekligen lite lustigt ut, men det är säkert väldigt enkelt och bra.

#3 - Annelie Esséus

Jag har också testat, kanonkul!

#4 - Micke

har sett en del med såna sista tiden här i gbg...funderar på en själv faktiskt...väldigt praktiskt ju, bara att ta med i hissen upp ju :)



ha de gött per trevlig helg

#5 - Märta

Sådana där har polisen i Madrid! Men jag fick inte provköra fastän jag frågade jättesnällt..

#6 - Per-Anders

Beate: Du vågar. Det är betydligt lättare än man kan tro.



Marina. Det är säkert ett lättsamt sätt att ta sig fram i innerstan.



Annelie Esséus: Ja visst var det.



Micke: Fast de är ganska dyra att köpa. Nypriset för en Segway är 77 000 kronor.



Märta: Imponerande att du vågade fråga en spansk polis om du fick låna hans Segway.

#7 - AnnaKK

De verkar hur coola som helst, de där manickerna - skulle verkligen vara kul att testa en nångång! :-) Jag skulle kunna tänka mej att köra sån till jobbet - men troligtvis blir det trots allt billigare att fortsätta köra bil... <:-) Fast man ska väl inte räkna transporter i kostade kronor numera utan i miljövinster, och dessa fordon är väl eldrivna och därmed ganska miljövänliga??

#8 - Selma

Det ser himla kul ut!

#9 - Lennart

Jag brukar se folk här i stan åka runt på såna. Ett par gånger har jag sett ett par poliser köra omkring också.

#10 - Beppan

Kul manick...! Har faktiskt testat (inomhus i en trång maskinhall..) Lättare än jag förväntade mig att hålla balansen.

#11 - Kimmo

Så kul läsning. Har just startat en info sida om Segways då jag tycker det är så enormt roligt och intressant.