Instagram is da shit*



För några veckor sedan registrerade jag ett konto på Instagram, iPhone-appen som också är ett socialt media. Instagram påminner lite om Twitter fast fokus ligger inte på textinlägg utan på bilder. Precis som hos Twitter kan man följa andra Instagramanvändare samt också få egna följare.

Bilderna man lägger ut på Instagram kan man ta direkt med Instagram-appen eller med någon annan foto-app. Själv har jag en hel drös med foto-appar i mobilen och mina favoriter är för närvarande Pro HDR, Photoshop Express, TiltShiftGenerator, Hipstamatic och Camera+.

När man lagt upp en bild på Instagram kan man tagga den med valfria ord, exempelvis vilken typ av motiv bilden har eller vilken plats man befinner sig på. En tagg kan exempelvis se ut så här: #norrland. Bilden blir därmed sökbar på Instagram.

Det här med bilder tagna med foto-appar håller på att bli en egen konstform. Kameran i iPhonemobilen är egentligen inte speciellt bra, med hjälp av diverse foto-appar kan man lägga på olika effekter och genast blir bilden mycket roligare. Själv brukar jag fota det mesta som kommer i min väg för att sedan experimentera med olika effekter i foto-apparna. En bild på ett enkelt löv på marken eller en kaffekopp kan därmed bli hur intressant som helst.

Man kan även titta på bilderna via Internet. Klicka här så ser du mina bilder på Instagram. De är hittills inte så många men de kommer att bli fler.

Skälet till att jag registrerade mig på Instagram var fotoutmaningen Fototriss som jag följer varje vecka. Även Fototriss finns numera på Instagram och heter där InstaTriplet.

Bilden ovan på Höga Kustenbron i Ångermanland har jag tagit med min HDR-app.

*= Förklaring till rubriken: Is da shit är modernt Internetspråk och betyder jättetrevlig.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,
#1 - Marina

En jättevacker bild!

#2 - AnnaKK

jag stör mej nåt oerhört på mej själv, för att jag inte la till nån tusenlapp och köpte mej en Iphone istället för en Samsung när jag uppgraderade mobilen för nåt halvår sen. Chansasde väl lite på att det skulle komma ett liknande utbud med fotoappar även till den telefonen, men om jag inte helt har missat det så har det nog inte gjort det...? <:-)



Högakustenbron är min favoritbro!!! :-D Jätteläckert foto på den!

#3 - Beate

Tackar för det inlägget! Väl skrivit och informativ, nu förstår jag mera. Bilden du har lagt upp är suverän.

Ps. IPhonens kamera är medioker som du säger men den är förvånansvärt bra på närbilder faktiskt. Tar dock sällan bilder till bloggen med mobilen. Borde kanske testa.Ds

#4 - Per-Anders

Marina: Tack så mycket.



AnnaKK: Samsung är ju en Androidmobil och de flesta appar till iPhone brukar ju också finnas till Android. Jag vet dock inte om Instagram finns till Android.



Beate: Jag brukar variera och då vissa bloggbilder med mobilen och andra med min vanliga kamera.

#5 - wtfdc

Det här var väldigt lärorikt... jag ligger ljusår efter när det kommer till teknik och har en väääldigt gammal telefon, nästan lika gammal som jag själv.. men jag fyller år i oktober och jag håller tummen för en Iphone ;)



Väldigt vacker bild

#6 - Selma

Det finns så mycket roliga leksaker så det är rakt ingen hejd.

#7 - mimmione

får köpa mig en iphone först det hör jag tydligt

#8 - Per-Anders

wtfdc: Om du fyller år i oktober kanske du får den allra senaste iPhonemodellen, iPhone 5.



Selma: Vissa funktioner i en iPhone kan naturligtvis betraktas som leksaker men det finns även en del nyttofunktioner.



mimmione: Gör det! Själv är jag riktigt nöjd med min.