Den sista kampen innan döden



Det är söndag eftermiddag och jag hör ett konstigt ljud i vardagsrummet. Jag kan inte identifiera exakt vart ljudet kommer ifrån men det hörs mest när jag ställer mig vid fönstret. Bakom en blomkruka ser jag den hopplösa kampen. En fluga har fastnat i ett spindelnät och med vingarna i höghastighetsläge försöker den desperat att slita sig loss.

Snabbt hämtar jag kameran och en ficklampa för att fotografera. Flugan kastar sig fram och tillbaka och vingarna rör sig så snabbt att de inte går att se med blotta ögat. Jag tar massor av bilder men på grund av flugans snabba rörelser blir de allra flesta suddiga. En bild blir dock skapligt bra. Den kan vi se här ovan.

Men jag känner mig lite cynisk. Här bevittnar jag en desperat dödskamp, men istället för att ingripa väljer jag att dokumentera. Jag känner mig som en krigskorrespondent som är beredd att gå över lik för att kunna bli först med nyheten.

Längre bak på spindelnätet väntar spindeln på att flugans krafter ska ta slut och den ska dö. Jag vänder mig om och går. Jag vill inte se slutet på dramat.


Läs även andra bloggares åsikter om
#1 - Marina

Detta fick mig att tänka på ett gammalt avsnitt av "Bamse" som våra tjejer tyckte var så spännande när de var små. Det var precis som din lilla berättelse, fast jag skulle tippa på att slute skilde sig åt...

#2 - Beate

The survival of the fittest, det sa väl Darwin... Frsm med sopkvasten alt. Dammsugaren nu;-) häftig bild!!!

#3 - AnnaKK

Ja, det är väl det som är fotografens uppdrag - att bara dokumentera utan att ingripa...? <:-) Kan hända att det är därför som jag inte gärna kallar mej för fotograf!? ;-)



Därmed inte sagt att jag skulle ha räddat flugan - hua vilka veterinärkostade det hade kunnat bli, och inte en chans att få nåt på nån försäkring heller misstänker jag. Nä, ibland är det nog bäst att låta naturen ha sin gång... <:-)

#4 - Selma

Visst är det märkligt men så känner jag också dock helt utan betänkligheter för att arrangera drunkningsfällor för bananflugor eller smaska ihjäl vanliga med smälla.

#5 - Micke

Svårt att hjälpa den också...lika bra med aktiv dödshjälp där tror jag.



På väg hem en dag för några månader sen fann jag en mask på asfalten som attackerades av myror, den kastade sig fram och tillbaka vilt, försökte hjälpa den..ja va fasen, jag är en blödig fan...lönlöst..blev att stampa den till döds istället...såg så vidrigt ut att se naturens gång på så nära håll...även om det bara var en mask ...burr....



Ha de bra per!