När robotarna tar våra pengar



I kvällens Aktuellt såg jag ett inslag om robotar som håller på att ta över aktiebörsen. Kursernas upp- och nergångar beror inte längre på företagens affärer utan på robotarnas matematiska analyser. I Aktuelltinslaget vittnades det om aktier som bytte ägare flera gånger i sekunden utan att någon människa agerade.

Bra eller dåligt?

Vad vet jag? Dåligt för dem som ägnar sig åt långsiktigt sparande men bra för dem som äger en robot. Själv tycker jag tanken svindlar när de traditionella aktiespekulanterna blir utmanade av programmerade robotar. Girighet mot anarki.

Vem håller du på?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,
#1 - Marina

Var kan man köpa roboten??? ;)

#2 - Beate

Säg som så: med tanke på hur de mänskliga finanshajarna hittills skött våra pengar så vill jag nästan ge roboterna en chans.

#3 - mimmione

det där om börsen vet jag inte, men jag skulle gärna ha en som städade åt mig, tack fr din kommentar om mina bilder förresten

#4 - Per-Anders

Marina: Vet inte. Men den lär nog betala sig snabbt.



Beate: Det är lite av den tankebanan jag är inne på.



mimmione: Tänka att ha en robot som både städar och tjänar pengar åt en.