Hoppas utländsla turister får smaka en kolbulle



Vad är egentligen typiskt svenskt?

Som jag tidigare berättat här på bloggen var vi för drygt en månad sedan en vecka i Kroatien. Bland alla trevliga aktiviteter var vi en kväll på en Kroatisk Afton med traditionell mat och musik. Vi fick Prsut, det vill säga lufttorkad rökt skinka, samt lyssna på tre herrar som spelade smäktande kroatisk folkmusik (bilden ovan).

När jag satt där i den ljumma sommarkvällen undrade jag vad utländska turister på besök i Sverige får uppleva när de går på Svensk Afton. Får de äta köttbullar med mos och lyssna på svensk folkmusik framförda av spelemän i folkdräkt? Eller får de gå på styrdans och svinga sina lurviga till något helsvenskt dansband?

Jag hoppas de i alla fall får de uppleva den storslagna norrländska naturen och smaka en kolbulle med lingonsylt och fläsk. Det är genuin svensk kultur det.


 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Marina

Hmmm...köttbullar och Christer Sjögren...det vore väl nåt!!

#2 - Selma

Kolbulle är bland det godaste som finns. Visst funderar man ibland på vad som erbjuds turisterna. Jag vet att Östersund har en kul idé där urinnevånarna får anmäla sig på turistbyrån och så kan turister få gå hem till lokalbefolkningen och äta middag.

#3 - Zarah

Så genuin svensk matkultur att inte ens jag vet vad det handlar om... :-)

#4 - Beate

Kolbullar är himla goda faktiskt!!! Ja vad bjuds turisterna på: sill, sill, sill, lax i olika former, ren- och älgkött och hambo kanske;-)