Foto från gatan



Gatufoto. Att fånga de snabbt flyende ögonblicken av tid. Jag har väl aldrig medvetet utövat fotogenren gatufoto men är onekligen nyfiken på att prova. Gatufoto handlar alltså om att fota det som händer på gatan. Raka, rena bilder. Utan att arrangera eller manipulera.

Bilden ovan tog jag i Amsterdam för några år sedan. Tycker själv den är lite kul. Tror aldrig jag sett ett dubbelt passagerarsäte på en cykel förut.

Vem vet. Kanske det dyker upp fler foton från gatan på bloggen. Framöver.


Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Marina

Där finns faktiskt en hel del kul motiv att hämta!

#2 - Selma

Jag funderar en del på om jag skulle våga men är lite feg när jag inte är på turiststråk.

#3 - AnnaKK

Om man har gott om tid på sej så är det väldans intressant att bara strosa omkring i en stad en hel eftermiddag eller så, och bara kolla på folk och vad som händer osv. Och allt det där (eller utsnitt av det, rättare sagt) kan man ju som sagt var försöka fånga på bild också. Inte alltid man får pangbilder precis, men det är roligt ändå! :-)

#4 - Beppan

Gatufoto är intressant och skoj. Fast lite knepigt att fota. Skulle vara bra med ett rejält teleobjektiv så att människorna inte blev irriterade eller tillgjorda...



Ingen fara att vistas i markerna runt Boden! Minor(?) och blindgångare som ev funnits är för länge sedan bortplockade. Håller till på skjutfälten och plockar svamp - riktiga höjdarställen för Karl-Johan bl a.

Så du har varit i Gunnarsbyn i sommar... Vilken bransch jobbar du i??

#5 - Lennart

Jag brukar ta såna bilder ibland, sliter plötsligt fram kameran och tar en bild eller två om jag ser något intressant, skojigt eller så. En gång då jag 13 eller 14 låg jag och en kompis i en rondell och fotade bilar som galningar. Vi gjorde av med två rullar film var bara på en liten stund.