Efter Å kommer Ö, men vart finns Ä?



För ett par veckor berättade jag här på bloggen att jag passerat en by i Ångermanland med det extremt korta namnet Å. Tro det eller ej, men idag passerade jag faktiskt en plats med namnet Ö. Den lilla byn Ö finns två mil öster om Ånge, i Medelpad, och enligt Wikipedia är den 13 hektar stor och har 74 innevånare (2005).

Jag har alltså bildbevis på att det finns platser i Sverige som heter både Å och Ö. Frågan är nu: vart ligger Ä. Finns det någon plats i Sverige som heter Ä?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Marina

Häftigt! De måste väl tillhöra några av Sveriges minst kända orter i alla fall, eller?

#2 - Selma

Äh, det tror jag väl ändå inte. Det vore för bra.

#3 - Beate

Gud så roligt. Det kanske finns en ort som heter "Ä", du lär nog hitta den.

Förresten förekommer din "Å" i nästa nummer av en av våra tidningar. Skrattade gott när jag såg det, då du ju redan visat upp orten.

#4 - Per-Anders

Marina: I alla fall är det orter med Sveriges kortaste namn.



Selma: Egentligen både och.



Beate: Spännade med min Å i dina tidningar.

#5 - Åke Blomqvist

Skylten verkar väl förankrad, innevånarna är nog stolta över sitt namn :)