En by med ett ovanligt kort namn



Idag har jag kört bil i 40 mil. Turen startade i Sundsvall, gick sedan vidare till de djupa skogarna i Ångermanland (där jag fotade en skogsmaskin i arbete) och sedan tillbaka till min arbetsplats i Sundsvall. På vägen tillbaka passerade jag en by med ett väldigt kort namn, "Å".

Jag stannade till och fotograferade skylten med bynamnet och använde då fotoappen Pro HDR. Med Pro HDR kan man ta bilder där både de ljusa och mörka områdena blir bra exponerade. Denna möjlighet var speciellt användbar idag då det var mulet och bilderna annars tenderar att bli antingen över- eller underexponerade. Pro HDR är en iPhone-app jag kan rekommendera.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Selma

Finns det inte ett Ö om man tar E14 västerut också?

#2 - Annelie Esséus

Appen ska genast testas förstås, tack för tipset!

Och vilket namn! Hahahahahahaha, tur du hade din Iphone!

#3 - Beate

Nu undrar jag bara om Å låg vid en å också;-)

#4 - Beate

Här undrar jag bara om Å ligger vid en å också;-)

#5 - Lennart

Heter grannbyn Ä kanske?

#6 - AnnaKK

En by som jag kör igenom när jag ska hälsa på min pappa heter Håå. Där har de ansträngt sej för att få ihop fler bokstäver än nödvändigt - det kunde ju faktiskt har räckt med bara H! :-) (För det är så det uttalas - inte H-å eller så).

#7 - Beppan

Det finns många mer eller mindre kluriga bynamn... Å heter orten som ligger längst ut på Lofoten också!



Ditt foto inspirerade mig just att använda kameran under våra färder kors och tvärs genom både detta land och det som ligger på andra sidan kölen.



Jag är däremot usel på att använda mobilkameran. Handlar väl om vanor....