Vad innebär egentligen gofika?



På senare år har det kommit ett nytt begrepp i det svenska sällskapslivet: gofika. Överallt pratas det om gofika - på jobbet, i TV-reklamen och hemma vid köksbordet.

Men vad är egentligen gofika? Ett svar på den frågan förutsätter ju att det finns en motsats, det vill säga fika som inte är gott. Min egen definition av gott fika är nybakade bullar och hemgjord rabarbersaft, att jämföras med småkakor och rullrån som jag betraktar som nödvändigt-ont-fika.

Jag minns min barndom när jag var hemma hos äldre släktingar och blev bjuden på fika. Helst av allt ville jag endast äta kanelbullarna men kände mig tvingad att också kämpa mig igenom sju sorters småkakor - av ren artighet.

Jag har läst nånstans att när en man letar efter en partner så söker han omedvetet efter en avbild av sin mor. Jag tror det stämmer. Min sambo bakar nämligen exakt likadana kanelbullar som min mor, och kanske var det dessa undermedvetna signaler som förde oss samman. 

Idag är det kanelbullens dag och självklart är det kanelbullar på gång till kvällsfikat här hemma.

Men vad tycker du? Vad är gofika för dig?


Sveriges Radio:
Kanelbullens dag bara en i temadagsfloran

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Beate

Har aldrig hört "gofika" förut. Det används kanske inte här i nollåtta, inte vet jag. Nu tog vi iofs vårt avdelningsmöte på ett fik idag - dagen till ära å åt en bulle.

Gofika för mig är konstigt nog en smoothie, då jag inte är en sötis. Motsatsen till gofika måste väl vara dammsugare och havrebollar;-)

#2 - Marina

Just nu kändes det som om gofika skulle ha kunnat vara en färsk kanelbulle - missade detta helt igår, fast det kanske var tur, det dräller ju inte av nybakade kanelbullar här precis...

#3 - Selma

Jag gillar rullrån! Och kanelbullar och det mesta bara inte anisbröd. Gofika hörde jag först i någon fånig reklamfilm. Ballerina kanske? Skulle inte kommit på att säga det själv.

#4 - AnnaKK

Jag säger inte gofika - är nog lite allmänt anti allt vad nymodigheter heter!? <:-) Och av samma (?) anledning så tycker jag att barndomens fika som farmor dukade fram ute i trädgården eller på sommarstugans altan var den absolut bästa genom alla tider. Hemgjord saft och nybakade bullar + kringlor. :-)~ Numera är en fika för mej vanligtvis bara en slät kopp kaffe hemma - eller ett vansinnigt dyrt cafébesök ute på stan.

#5 - Mimmione

opm jag får säga vad jag tycker så tycker jag uttrycket är lite tramsigt och konstlat uttryck, endast ett sätt att få ett försäljningsargument till ett känt kexbolag, ordet fika räcker långt för mig, det ordet säger mer än "gofika"

#6 - Per-Anders

Beate: Sammsugare hör definitivt till motsatsen.



Marina: Finns inte kanelbullar i Singapore?



Selma: Här pratades det om gofika långt innan Mariestadkex reklamfilm. Själv tycker jag Mariestadkex definitivt inte tillhör gofika.



AnnaKK: Jag kan också tänka mig att kalla en öl och en korvmacka för gofika.



Mimmione: Jag håller med dig. Ordet gofika är töntigt. Undrar varför det egentliken finns. Det är därför jag frågar mig i texten om det finns fika som inte är gott.

#7 - Annelie Esséus

Jag och barnbarnet har bakat kanelbullar idag, han fullkomligt ÄLSKAR både att baka och äta kanelbullar! Han är bara fem år..

Men jag har inget emot en smarrig bakelse eller en saftig muffins med en massa goja på. Torra småkakor kan jag däremot vara utan.

Fast det är klart, Ballerina är ju inte fel.

Kul ämne du tog upp!

#8 - Micke

Gofika för mig är mer åt mackor med kaffe hållet...kakor är inte min grej alls....äter bara kakor när frugan tvångsmatar mig med det...! ;)



Ha de gött!

#9 - Hosanna

Nybakat bröd med honung och ost. En kopp thé eller kaffe till det. Mums!

#10 - Per-Anders

Annelie Esséus: Jo, jag gillar att ta upp angelägna ämnen i min blogg.



Micke: Tvångsmatar hon dig med kakor..? Låter brutalt.



Hosanna: Låter gott.