Att spara pengar genom att låna



Jag visste det! Jag har haft rätt hela tiden. Man ska inte spara sina pengar, man ska låna och konsumera.

I går och idag har TV-Aktuellt granskat Nordea och funnit att banken prackat på sina kunder alltför dyra sparformer. De flesta av Nordeas olika fondsparalternativ har inneburit förlust för kunderna och fina vinster för banken.

Ekonomijournalisten Joel Dahlberg kommenterade i Aktuellt och sa att vi konsumenter ska vara mer aktiva som bankkunder. "Vi ska vara elaka och misstänksamma i våra bankkontakter, och inte tro på vad banken säger", sa han. Igår deltog även finansmarknadsminister Peter Norman i Aktuellt och sa att vi svenskar borde byta bank oftare.

Deras kommentarer förutsätter alltså att man vill samla på sig så mycket pengar som möjligt.

Jag hickade dock till när jag hörde vad Jonas Lindmark, analyschef på Morningstar sa. På frågan vilken sparform han själv hade svarade han att han sparar genom att amorterar sina lån. "Har man stora lån så är det säkraste sättet att spara", sa han.

Det kändes skönt att höra. Jag brukar också handla saker på avbetalning. Just nu ett hus, en bil och en kamera.

Det är mot min natur att samla på mig en massa pengar. Vad ska jag med dem till när jag dör? Bättre då att använda de pengar jag har (och eventuellt lite till) medan jag lever. Jag tycker också att det är fel att man måste vara intresserad av aktiehandel och fondsparande (med andra ord spel om pengar) för att kunna leva ett bra liv. Därför blir jag glad av Jonas Lindmarks kommentar enligt ovan.

Eller som bilförsäljaren sa när jag funderade på om jag skulle rusta upp min gamla bil eller köpa en ny: "Bättre amortera än reparera", sa han.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

#1 - Beate

Ja så kan man ju också se på saken. Så länge man betala av sina lån är det väl okay, annars kan det gå väldigt snett. Inget alternativ för mig kan jag säga.

#2 - Lotta

Jag såg farsans varnade finger framför mina ögon, kan man inte betala så ska man inget ha, tur man är vuxen nu och kan göra som man själv vill.



:-)

#3 - Lennart

Jag gillar inte alls att handla på avbetalning eller ha lån. Lånade till en bil en gång, ganska mycket pengar, blev alldeles svettig av att hålla på att betala tillbaka. Då jag fick en massa pengar i min kassa betalade jag även tillbaka mitt studielån. Har en ordentlig slant sparad, den använder jag till mina resor, whisky och ifall något skulle hända.

#4 - AnnaKK

Med tanke på hur dyrt det är att dö (begravas, rättare sagt), så kanske man ska vara snäll mot sina anhöriga och inte göra det förrän man har sparat ihop till åtminstone kistan, stenen och förtäringen i samband med minnesstunden... <:-) Och eftersom det verkar vara stört omöjligt att spara ihop ens en liten slant, så får man väl sikta in sej på att leva i all oändlighet!? 8-)



#5 - Carl

Visst är det bankerna som tjänar i alla situationer. Trots detta finns det verkligen situationer då både sparande och lån är rätt sak att göra.

#6 - Jörn

Tyvärr har det ju varit riktigt surt att spara pengar både i aktier och på bank i många år nu. Uppmuntrar ju knappast till att spara pengar...