Jag ville hellre heta Tommy



Dagens Nyheter tar idag upp ett känsligt ämne. I en artikel skriver tidningen om föreställningen att män med y-namn (exempelvis Tommy, Ronny eller Sonny) oftare hamnar i kriminalitet. I en studie utförd vid Handelshögskolan i Stockholm konstateras att personer med y-förnamn löper två och en halv gång så hög risk att förekomma i Kriminalvårdens register.

Att påstå att män med y-namn löper större risk att bli kriminella är på gränsen till kränkande, tycker jag. Men ändå lite intressant. 

När jag var liten tyckte jag att mitt eget namn var töntigt. Jag ville hellre heta Kennet eller Tommy eftersom jag tyckte de namnen lät tuffare på något vis. Det visar trots allt hur lätt det är att dra slutsatser av ett namn.

Men idag tycker jag Per-Anders är helt ok. Det känns nästan lite kult.

Bilden ovan har inget med texten att göra. Jag har tagit den utanför restaurang Jämtkrogen i Bräcke.


Läs även andra bloggares åsikter om
#1 - macca_b

Segerborg säger i artikeln:



en sannolik förklaring(...)kan vara socioekonomiska bakgrundsfaktorer – det vill säga att föräldrarna har en lägre utbildningsnivå, lägre lön och mindre förmögenhet samt oftare är sjuka eller arbetslösa.



Men...på vilket sätt förklarar detta någonting?



föräldrarnaHar alltså resonerat så här: "Jaha, vi är lågutbildade och sjuka och...fattiga är vi också. Allt pekar på att pojken ska heta Ronny eller Conny".



Alltså, hur hänger ovanstående egenskaper ihop med en svaghet för namn som slutar på 'y'? Den som vet får gärna förklara;)

#2 - Selma

Och ändå stämmer det säkert. Jag tänker att man faktiskt namnger sina barn olika beroende på bakgrund och att det sociala arvet är starkt. Sorgligt men inte en mindre sanning för det.

#3 - Ann Catrine

Det här har vi faktiskt diskuterat flera gånger

i familjen..

Det känns nästan som ett faktum,

så intutat i hos har det blivit,

både i film och böcker heter bovar och banditer

ju ofta just Y-namn...

Märkligt!

Per-Anders är ett riktigt bra namn! ;-)



#4 - Beate

Det var intressant och jag har aldrig tänkt på det. Nu är jag personligen inte så förtjust i namn med y, jag menar Tom eller Ron är snyggare tycker jag.

Ditt namn är väl helt ok, synd bara att det är ett dubbelnamn, för Både Per och Anders är tidslösa förnamn tycker jag.

#5 - pelle

Hur har studien gjorts finns det fler folk med y som ändelse på sitt namn än totalen av folk som tex har en ändelse på s som sitter i förvar? Eller är det fler med Y namn i förvar än alla andra bokstäver på slutet? Viktar man sedan det mot förekomsten av namn med motsvarande ändelse i samhället? Hur får man reda på namn i fängsligt förvar är det lätt att få ut sådanna uppgifter? Men jag tror absolut att det är större risk att åka på en snyting av en person med y som ändelse (ex Conny, Sonny) än av en med s (ex Anders, Johannes )som ändelse.



Det har nog att göra med klass att göra överklass tar mer sällan till knytnävar än arbetarklass inte bara för att de har mer att förlora, utan även för att det finns studier som visar att överklass generellt har för veka handleder för att kunna boxas..



Detta gäller tidigare generationer nästa generation kriminella kommer antagligen ha nya ändelser typ N som i Kevin..



#6 - Micke

Jag kallades Micky förr...ska stämma dem på allt de har ;)