Veckans fototriss: Monokrom


I veckans upplaga av fotoutmaningen Fototriss är temat Monokrom. Monokroma bilder har endast en färg, fast i olika nyanser. Svartvitt och sepia är två varianter av monokroma bilder och själv har jag valt att visa tre bilder i sepia. Bilden ovan har jag tagit nu ikväll på domkyrkan i Härnösand.


Under mitt lilla besök i Härnösand tog jag även en tur i hamnkvarteren. Där stod några coola lyftkranar och väntade på att bli fotograferade.


De två översta bilderna har jag fixat med lite i iPhoneappen Dynamic Light för att få den önskade sepiaeffekten. Men ovanstående bild är helt obehandlad. Bilden har jag tagit på toa och har ingen annan ljuskälla än det levande ljuset. Sepia IRL, typ.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - wtfdc

Gillar verkligen bruset och skuggeffekten på de första 2, riktigt häftigt :)

#2 - Pysselfarmor

Gillar alla dina bilder, MEN mest trean ändå som inte är trixad med!

#3 - Anitas Blogg - Malta

Tycker verkligen om bilder i sepia. Dina bilder är jättefina. Bäst är i mitt tycke 1:an och 3:an.

#4 - Linnea

Fint. Trean gillade jag bäst! Den blev så ren och vacker.

Ha det bra i veckan/Linnea

#5 - Anneli - A'la Foto

Den översta är tokläcker!!! Snygg ton i bilden och vilket ljus!



Ha en skön söndag!

#6 - Cina

Gillar verkligen den första bilden.. Ser nästan ut som en gammal målning.. Kanon

#7 - photoartbyanna

Helsnyggt! Den översta är hur mäktig som helst, och snyggt fotat med den sista!:)

#8 - Emelie

Tur att folk håller på olika lag annars hade sporten blivit otroligt tråkig. Tycker bara att det är otroligt tråkigt att så många känner behovet av att bua ut motståndarna istället för att se dom värdiga motståndare, blev ganska deprimerad när klacken stod och buade åt AIK.



Av dina bilder måste jag nog säga att jag gillar den första bäst även fast alla var riktigt fina =) Måste nästan våga mig på att fråga hur du fick fram de fina bruset i bilderna =)

#9 - Mariane

Fantastiske billeder - og godt arbejde i dit redigerings program for de to øverste - det sidste er jo bare pragtfuldt - jeg kender det med at der kun er stearinlys på toilettet hehe. Superb fototriss

#10 - Tant Marit

Men vad "konstigt", det ser ut som om de två första bilderna är gamla "på riktigt"!!! jag hade inte en tanke på att man kunde göra så när jag satt här och var uppgiven...

TACK för idén, min blogg kommer snart inte att vara sig lik, allt kommer att vara monokromt, fast i olika nyanser, hehe.

Favoriten, helt klart andra bilden, det ser precis ut som en bild från förr, ursnyggt!

#11 - Marina

Det översta bilden var verkligen superläcker!

#12 - Jan Helleberg

Här har du fått till det, fint brus du har lagt på, blev väldigt bra. Fint fotat. :)

#13 - Eva

Kul vad man kan göra med foton. Lite "domedag" över de två första? Gillar den sista :-) Fin stämning på din toa ;-)

#14 - Anni

mmmm här var det rena halloweenkänslan i första bilden - den var extra snygg tycker jag!

#15 - Barnens Hjältar

Det blev ju snygg sepiaton trots brist på redigering, snyggt jobbat!

#16 - tPix

Skön snapshotkänsla, snyggt!

#17 - Åke Blomqvist

Trevligt tema! Bra fångat och redigerat! Strax bakom i bild nr: 2 har jag delar av min arbetsplatts (lager)

#18 - Madeleine

snyggt! Gillar bruset som ger mer äkta gammal känsla!

#19 - ju dotter

Domkyrkan är vacker....



Fin serie.

#20 - Oliver

Gillar diagonalkompositionerna och sepiatonen! Kul att den tredje bilden passade in utan bildbehandling!

#21 - Selma

Det är lite kul att leka med sina appar. Fina bilder!

#22 - Tinefis

Härlig triss med fina bilder. Och monokromt såklart. =o)

Ha en bra vecka!

#23 - Yvonne

Snygga bilder! Gillar perspektivet på kyrkan, det gör den extra mäktig.

#24 - Micke

Riktigt snyggt...hmmm...kan man ladda ner nåt gratisprogram för att behandla bilderna till detta???



Ha de gott!!

#25 - Ingalill

Wow! Så tufft :)

#26 - Bitten

Snyggt! iPhone app? Måste kolla.

#27 - mimmione

jättefina bilder, kyrkan ser urtjusig ut

#28 - Ulla Laiho

En fin triss! Är mycket förtjust i skuggspelet i sista bilden!

#29 - Beate

Eftersom alla faller för ettan och trean så väljer jag tvåan. Älskar lyftkranar och har t o m suttit i en i Årsta. De är imponerande, oroligt mäktiga!

#30 - Lena o Tommy

Superläckert!

#31 - Charlotta

Snygg triss med skymningskänsla.

#32 - Sivinden

Fin triss, sepia gir bildene en spesiell atmosfære.

#33 - cat

Riktigt snygga bilder alla tre. Kul med irl sepia :)

#34 - Emma

Vilka fina bilder, gillar den fräna effekten :)

#35 - Paul Crnic

Riktigt snygga bilder

#36 - Susanne

Domkyrkan blev ju tokläcker! Riktigt snygg triss. :-)

#37 - Ninni/fotografia

Sepia är snyggt!

#38 - Anonym

Effekten är inte bara sepiafärgen, utan det brusiga i bilden som äldre bilder har! Läckert blev det i alla fall! Kul att den sista bilden inte var taget med den effekten och ändå hade samma ton! Bra triss!

#39 - Veiken

Oj, vad jag gillar temat den är veckan. Mer och mer när jag ser alla fina bilder. Du har en härlig triss!

Som den göteborgare jag är älskar jag den mellersta bilden bäst!

#40 - Annelie Esséus

Vilken dramatik det blev i dina bilder, snyggt!

#41 - Carpe Diem

Sepia är en favvis hos mig. Bilderna blir mjuka och fram träder en gammal feeling. Är en tok i ljus och mys så här på hösten, så din sista bild i trissen blir min favorit idag. Tack för din kommentar om hur man som kastrerad katt får föröka hitta andra njutningar i livet. Ha, ha, ha uuuuunderbart tänkt!!! Ha en fin kväll.

#42 - Ingegerd

Fina bilder, påminner om gamla vykort.

#43 - Bildgatan

Vad kul det är med alla monokroma bilder och din kyrkbild älskar jag, kan inte ta på vad det är men något som jag fastnar så mycket för -i djupet.



De övriga två är också mycket fina och trean med sina ljusskuggor - läckert.

#44 - Janne

Vacker bild på kyrkan, vidvinkel 20mm?, gillar ditt efterarbete.

#45 - Mona

Kanonbilder alla tre, men den första är min favorit. Ursnygg bearbetning och så gillar jag att motivet är lite på sniskan.

#46 - Jah Hollis

Snyggt monokroma bilder alla tre.

#47 - SigridfraEnget

Jättefin triss med fina effekter

#48 - KajsaLisa

Dom två första har du verkligen fått in 1800-talsstämmningen i. Snyggt.

#49 - Tinefis

Vilka magiska bilder! Gjorde sig jättefint i sepia toner. Lyftkran bilden är min favorit. =o)

Ha en bra vecka och tack för kommentar inne hos mig.

#50 - Kerstin

Följer med nyfikenhet och beundran Dina Fototriss!

3:dje bilden är min favorit!

Gillar att bilderna ser ut som foto ur mina föräldrars gamla fotoalbum!

#51 - AnnaKK

De två första faller jag pladask för - störtsköna! Motiven passar ju helt suveränt bra ihop med den sortens bildbehandling (eller fotoapp). :-D

#52 - VinterVild

Tack :)



Fina bilder, det är kul när man kan hitta färger i verkligheten :)

#53 - Lena Rollmar

Vilka fina bilder. Blev förälskad i den första bilden! Bra triss

#54 - Annie

Åhh jag älskade de första två och effekterna! Så himla bra!