Nobelpristagarna i ekonomi ser samband



Vi sitter i lunchmatsalen på jobbet och diskuterar den ekonomiska krisen. I min lunchlåda har jag rester från gårdagens och förrgårdagens middagar. Nudlar, stekt kyckling och köttbullar. Kollegan bredvid mig har spaghetti och köttfärssås i sin matlåda.

Några dagar innan såg jag på TV-Aktuellt att Grekland står inför en nationell konkurs. Pengarna där är helt slut. I TV-inslaget sa man att även flera andra länder i Europa kan komma att drabbas. Jag bekänner för kollegan att jag inte begriper det jag ser på TV. "Det gör nog inte ekonomerna heller", säger kollegan tröstande. "Om de gjorde det skulle det inte vara någon kris."

Idag meddelades det att årets Nobelpris i ekonomi går till amerikanerna Thomas J. Sargent och Christopher A. Sims. De har bland annat hittat ett samband mellan ekonomisk politik, inflation och investeringar. Jag tror de är på rätt spår. Det där sambandet har jag också haft på känn ett tag. På något konstigt sätt tar pengarna slut i min plånbok varje gång jag handlar för mycket.

Men jag kan inte låta bli att undra vart pengarna tar vägen när när den internationella ekonomi är i kris. Om pengarna i Europa tagit slut - var finns de då? De kan väl inte bara gå upp i rök?

Hoppas Nobelpristagarna Sargent och Sims hittar ett svar på den frågan.

Bilden ovan: Jag försöker hålla hårt i mina pengar men de lyckas ändå hela tiden komma på glid.


Aftonbladet:
Sargent och Sims får ekonomipriset

DN:
Vad kom först – hönan eller ägget?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Selma

Tänk så där blir det för mig med. Slut i plånboken av för mycket handlande. Slår vi oss ihop och skriver nåt om det kanske vi också kan få Nobelpris och då har vi plötsligt en slant.

#2 - Anonym

Jag glömde min matlåda i morse, fast jag gick till mitt favoritställe och köpte mig en låda för bara 65:- kr. Jag har en del pengar sparat, de är gömda på några säkra ställen så de försvinner inte. Bara jag vet var!

#3 - Lennart

Det var jag som skrev där! Namnet hoppade bort då jag klickade?

#4 - mimmione

tror du slog huvudet på spiken där, just att när plånboken är tom det är då det är dags att sluta handla, det visste dom inte i Grekland, de handlade trots tom plånbok.

#5 - Micke

Det var någon som sa till mig att det inte finns några fattiga Greker, bara en fattig stat. Kan detta stämma?