Har Jonas Sjöstedt hittat koden?

Nu lite politik.

I söndags kväll tittade jag på Agenda på SVT2. Först var det en intervju med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson som försökte beskriva partiets politik. "Vi är både höger och vänster. Vi är nationalister och ickerasister", sa Åkesson. Alla politiska riktningar på en gång, alltså. Fast om man läser deras partiprogram ligger nog trots allt etiketten "främlingsfientligast i riksdagen" närmast till hands.

Efter Åkesson kom ett inslag om hur man använder insekter som mänsklig föda, och därefter en intervju med den socialdemokratiske riksdagsmannen Thomas Östros om den pågående socialdemokratiska krisen. 

Jag tycker Thomas Östros framträdande i Agenda personifierar s-krisen. Med sin präktiga och självgoda attityd duckade för han intervjufrågorna och på frågan om han hade förtroende för Håkan Juholt svarade han att han hade förtroende för partiets verkställande utskott, vilket hade uttryckt förtroende för Juholt.

Jaha..?

I en tid då socialdemokratisk politik behövs mer än någonsin förmår inte partiet att komma upp på den politiska banan. Man kan undra varför. Jag tror att partiets överskott av präktiga farbröder, modell Östros, är en bidagande faktor. Det skulle nog inta skada med ett tillskott av färskt blod i partivenerna?

I förra veckans Agenda framträdde vänsterpartiets Jonas Sjöstedt som inte gör någon som helst hemlighet av att vilja bli näste pariordförande. Visserligen är även han en politikerfarbror, och hans egen marknadsföring av sig själv blir ibland nästan pinsam, men han ger onekligen ett sympatiskt intryck i TV. Är det Sjöstedt som kommer att hitta koden till framgång som socialdemokraterna så desperat letar efter?

Jonas Sjöstedt är lugn, saklig och förklarande. Han är den partiledare socialdemokraterna borde haft. Risken finns att vänsterpartiet, med Jonas Sjöstedt som partiledare, åker ifrån socialdemokraterna i nästa valrörelse. 


DN:
Juholt: Sahlin är viktig för mig

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,

#1 - Zarah

Jag har svårt att tro att v ska kunna konkurrera ut s. Många har stor rædsla før kommunismen som de likstæller med vænstern, vad æn partiledarna går ut med.



Synd att jag inte kan se svensk TV hær, før det du berættar om gårdagens program bl.a hade jag gærna velat se. Nu får jag insupa litet kunskap, åsiker och tankar runt politiken hemma via bloggar och tidningar.

#2 - Micke

Partiet har kört i diket....verkar inte finnas nån bärgare ledig...!



Trevlig kväll på dig.