Tankar en måndagskväll i november



Det är måndagkväll i november och jag tittar ut i mörkret genom vardagsrumsfönstret. Nyss kom jag till insikt om att det nog inte blir någon bra julhelg i år. I alla fall inte om man ser till antalet lediga vardagar. Julaftonen är nämligen på en lördag vilket innebär att om jag skulle vilja vara ledig samtliga mellandagar måste jag ta ut fyra semesterdagar. Sånt suger.

För övrigt har jag just ätit en clementin. Den var söt och god och hade åtta klyftor. Jag tror jag äter en till.

Bilden ovan har jag tagit på jobbet. Lokalerna genomgår just nu en renovering och ventilen på bilden var tillfälligt blottlagd när innertaket i korridoren blev utbytt.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Anonym

Jag däremot tycker det blir en ovanligt bra jul i år. För första gången på tre å är jag ledig! Härligt. Och inte nog med det, jag har fått semester nyå, det har aldrig tidigare hänt att jag är ledig alla dagarna! Yippiiiiiiiiie!

#2 - Beate

Gillar ventilen, saknas bara lite rost;-) Vi borde kompenseras för utebliven julledighet. Så gör man i England. Nu har jag sparade semesterdagar iofs eller så kan man ju alltid låtsas att jobba hemifrån också;-)

#3 - Selma

Julafton borde alltid infalla på en måndag.

#4 - Märta

Fräckt att placera julen så dåligt. Var överklagar man?!

#5 - Lennart

Visst ja, det är ju snart jul! Fick min första inbjudan till julbord i dag och så har jag sett att julskyltas för fullt i butikerna. Har även sett att en massa julpynt har börjat säljas i butikerna sen några veckor. Fast jag är inte så mycket för julfirande så om det blir för få lediga dagar stör inte mig.

#6 - Per-Anders

?: Grattis till ledigheten.



Beate: Hoppas inte din arbetsgivare läser atta du låtsasjobbar.



Selma: Håller med dig.



Märta: Kanske hos Julövernämnden..?



Lennart: Det där med julpynt i affärerna brukar vara en tidig signal om att julen är på gång.

#7 - mimmione

håller med vid jul och nyår vill man ta max tre-fyra semsterdagar och sedan vara ledig i minst två, tre veckor

#8 - Cina

Jag ska jobba. Ja, inte på julhelgen men före och efter. Mina barn firar jul med sin pappa och bästa medicinen mot den saknaden är: jobb. Sen är jag ju lite glad över att jag är igång och KAN jobba igen. Var på IKEA för två veckor sedan och då var julpyntet igång. Tidigt!

#9 - Per-Anders

mimmione: Precis. Två-tre veckor, minst.



Cina: Du har rätt. Man uppskattar ledigheten mest när man har ett jobb att gå till.

#10 - Per-Anders

mimmione: Precis. Två-tre veckor, minst.



Cina: Du har rätt. Man uppskattar ledigheten mest när man har ett jobb att gå till.

#11 - Inga Magnusson

Hmm ledigheten runt jul är ju densamma för oss som jobbar i skolan oavsett húr helgdagarna infaller. Så jag har i ärlighetens namn inte ens funderat över det. Drömmer fortfarande om en jul på pensionat och läser med tindrande blick Scandic hotels erbjudande om julfirande på deras hotell för runt 400 SEK per person och natt. Undrar när det blir min tur?