Fototriss: Kvinnligt


Temat för veckans Fototriss är Kvinnligt. Ett knivigt tema, tycker jag. Hur beskriver man det kvinnliga utan att det blir schabloner och klichéer? Efter lite funderande bestämde jag mig för att använda min närmaste kvinna som referens: min sambo. Mina bilder visar därför tre saker som hon är väldigt intresserad av - gardiner, mobilen och luktljus. Bilden ovan visar gardinerna i vardagsrummet som hon nyligen satte upp.


Min sambo använder flitigt sin iPhone. Med den letar hon recept på nätet, skickar sms och ibland även ringer med. På bilden har hon nyss öppnat Tradera för att kolla aktuell budgivning på någon aktion hon deltar i. Sambon använder även sin iPhone som plånbok och i gummiskalet förvarar hon både pengar och papperslappar.


Och så luktljusen då. Överallt i huset tänder hon ljus i olika formationer och med olika dofter. Mysigt och stämningsfullt, tycker jag.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Selma

Svårt det där. Visst vill jag också ha snyggt men gardiner är bland det tråkigaste jag vet. Nog gillar jag levande ljus men det är maken som ser till att det finns hemma och eldar dem.



Tekniska prylar som telefoner däremot. Det gillar jag skarpt.



Kommer osökt att tänka på en jobbarkompis som fick frågan om vad hon var intresserad av utifrån hennes föraktfulla fnysande över en tjejmässa och dess ämnen. Det ska jag nog blogga om, snart.

#2 - Barnens Hjältar

Jag tycker det är bra att vi har olika syn på vad som är kvinnligt och vad vi än tycker så är det rätt för oss eftersom det är vår syn. Jag känner ingen man som gillar att pyssla med gardiner förresten!

#3 - Eva

Jo, trissen skulle kanske ha hetat: Vad är kvinnligt, för DIG! Då hade vi alla haft det lite enklare från början.

Jag tycker du löste "problemet" bra :-)

#4 - Sladdertackan

Det är intressant att se hur olika vi tolkar kvinnlighet. Annorlunda och fin triss!

#5 - Bonnfrua

kul att se en mans triss på temat kvinnligt!!!

#6 - mimmione

bra att du hedrar din sambo, henne anar vi ofta i dina trissar

#7 - Tinezza

Jag trodde först att sedeln var för att visa på hur duktiga vi kan vara att prata i telefon så pengarna rinner iväg ;)

#8 - Ingalill

Stämde in bra på mig, frånsett mobien. Äger ingen :)

#9 - Hedwig

Vilken tur du hade kvinnan vid din sida - snygg triss

#10 - Powered By Porridge

Visst är det praktiskt när man har någon i huset vars intresse/hobby ger motiv att fota :)

Ha en bra söndag

#11 - Linnea

Kreativ sambo - häftigt att använda fodralet till både plånbok och lappar. Var försiktig med doftljusen. Ha det bra/Linnea

#12 - Kerstin

Tycker att jag känner igen mej i den beskrivningen av kvinnligt. Tror att min sambo skulle hålla med.....

Kul att se din tolkning.

#13 - Pysselfarmor

Gardiner gillas här också och även ajfååån ;-)

ljus yes men icke doftljus då får jag migrän....

tur att vi är olika - det är ju det som är charmen och gör att man kompletterar varandra.

#14 - Beate

Tycker du har löst den trissen väldigt bra. Jag "tänder" speciellt på din sambos lösning med iPhonen. Skalet kan ju verkligen vara multifunktionellt, det har jag aldrig tänkt på. Din sambo är då en smart representant av det kvinnliga könet måste jag säga!

#15 - Nett

Där har vi samma intressen din sambo och jag :)

#16 - skogsfrun på dal

Bra sambolösning på temat. Varför gå över ån...;-)

#17 - Ingrid

Javisst är var lite knepigt med temat. Intressant att se hur en man tolkar kvinnligt. Trevlig triss.

#18 - kaxi

Bra bilder och text. Vi kvinnor gillar att boa och vi är smarta:) Fint!

#19 - ju dotter

Kul variation...från "din" kvinna.

#20 - Oliver

Knivigt eller ej, som jag ser det har du gett en trovärdig skildring av kvinnligheten. Att nyttja IPhonen som förvaringsplats för annat smått och gott verkar väldigt kvinnligt. Luktljus och gardiner påminner om min kära hustru.



Tack för din kommentar till mina tre bilder!

#21 - Tina´s PicStory

i don´t know, if taking photos is typical female... thats why i put a question mark there :)

#22 - Linda Åkerström

Ha ha ja se där det är inte lite man kan ha en iphone till :)

#23 - Mona

Har aldrig tänkt på att gardiner skulle vara särskilt kvinnligt. Men du har rätt. Jag har hittills inte känt någon man som visat intresse för gardiner. Fin triss.

#24 - Cina via Gizmo

Helt klart kvinnligt. Doftljus sprider stämning här hos oss.

#25 - Linda Åkerström

hej igen. såg din kommentar hos en annan trissare angående grodor som blir prinsar. Det var bra reflekterat!

#26 - SigridfraEnget

Riktigt bra tolkat!

#27 - KajsaLisa

Tänk vad kreativt man kan använda en Iphone även utan appar. Men favoriten blev den sista p.g.a. dom fina färgerna.

#28 - skogstrollet

Härligt att en man kan fånga kvinnligheten så perfekt. Du har lyckats bra.

Tänk vad man kan använda en telefon till!?

#29 - Jah Hollis

Som du säger, det är lätt att falla i fördomsfällan i detta ämne.

Men du fick ju till en personlig variant av det.

#30 - Pialotta

Visst är det fint att ha en kvinna bredvid sig som kan ge influenser till fototeman :) Riktigt bra intresse hon har, tycker jag, fast doftljusen kan jag vara utan :)

#31 - jonna d

Som du redan läst, håller jag med om att det var ett svårt tema denna vecka, men jag tycker du gjorde helt rätt som valde din sambo som referens. Bra bilder och inte alls någon kliche.

//jonna d

#32 - Anni

Jamenvisst, snyggt att använda sin egen kvinna i temat! Allt detta stämmer in på hennes kvinnlighet - inget av det gillar jag, vilket får mig att fundera på vad min man skulle göra om han fick motsvarande uppgift ...

#33 - Lena Lindgren Hertz

Fint Triss i varma toner.

#34 - AnnaKK

Det där med att använda iPhone-skalet som pengaförvaring var ju en liten höjdare, måste jag säga! :-D

#35 - anki-itte

Många kvinnliga egenskaper fint illustrerat.

#36 - Barbro S

Det är ganska kvinnligt det där att använda telefonfodralet till lite av varje, fiffigt så där:). Fin triss och bilder med mys i.