Nu vet jag vad en daytrader är



Idag har jag lärt mig ett nytt ord. Daytrader. Det är en person som köper och säljer aktier, och dessutom gör ett stort antal affärer per dag. En daytrader håller noggrann koll på kursförändringarna och agerar snabbt för att kunna göra så stora vinster som möjligt.

En daytrader är alltså en börshandlare med spekulativa och kortsiktiga affärer som specialitet. För några år sedan kallades de av många för finansvalpar. Idag har de tydligen fått det finare smeknamnet Daytrader.

Anledningen till att jag fick mitt ordförråd utökat idag var att jag läste en artikel i Aftonbladet om Svend Egil Larsen i Norge. Han är en daytrader som satt i system att "lura" de automatiska börsrobotarna att höja aktiekurserna. På det viset köper han billigt och säljer dyrt, i snabbt tempo, med fina vinster som följd. High freqency trading kallas det också. 

Nu står Egil Larsen åtalad för marknadsmanipulering och hotas av fängelse. "Människa mot robot" är rubriken på artikeln i Aftonbladet.

Är Svend Egil Larsen en hjälte eller en förövare?

Kanske finns det också ett fenomen som kallas Nighttrader. Vad vet jag? Jag har i alla fall inte läst någon artikel om det. Frågan är dock om moralen är högre på affärer som görs i dagsljus än på dem som görs i skydd av mörkret.

Bilden ovan har jag lånat från nätet. Det gäller kanske även att ha lite tur när man handlar med aktier?



Läs även andra bloggares åsikter om

, , , , , ,
#1 - Beate

Ja suck, men har man honom som trader och behöver snabba cash så...

Inget fel på ett vanligt sparkonto om du frågar mig!

#2 - Selma

Jag har för mig att begreppet var på tapeten på det "glada" åttiotalet också.

#3 - Lennart

Runt 2000 jobbade jag på ett företag som hyrde ut partytält. En av killarna som jobbade med att åka ut och resa tälten ärvde en hög pengar. Så han jobbade som vanligt på dagarna, sen satt han uppe på nätterna och gjorde aktieaffärer. Det gick ganska bra ett tag. Sen fick han någon slags infektion eller feber i kroppen som inte gav sig så han fick sluta.

#4 - Per-Anders

Beate: Du har rätt. Sparkonto är nog det bästa.



Selma: Fast jag hade aldrig hört ordet förut.



Lennart: Infektioner är nog inte så bra om man vill göra bra aktieaffärer.

#5 - Beppan

Eller kanske man ska välja madrassen... Lika knepigt vad man än gör!



På tal om fotoböcker har jag testat en del - det är väl fjärde jag gjort nu. Postfoto har ett bra redigeringsprogram som man laddar ner. Just nu är det ju krig om kunderna = erbjudanden på många håll om rabatter av olika slag.



Jag har också lärt mig ngt nytt idag! Att göra videoklipp via windows video maker. Kul! Men jag misslyckades med att göra en videofilm av själva fotoboken. Kanske hittar ngn instruktion på webben...

#6 - Inga Magnusson

Jag skulle inte klaga om det bara vore egna kapital man spelar med på aktiemarknaden, men min pension ligger också där, tillsammans med alla andra. Och att ha den på hasard är inte trevligt.