Ja, må han leva uti tvåhundra år!



Ja, må han leva!
Ja, må han leva!
Ja, må han leva uti hundrade år!
Javisst ska han leva!
Javisst ska han leva!
Javisst ska han leva uti hundrade år!

Jag fyller inte år idag utan jag sitter bara och funderar lite. Aldrig tidigare har världens befolkning varit så gammal som nu. Tidigare var det bara några få som blev 90 år, idag är det fler och fler som blir över 100.

Tänk om jag skulle blir så gammal. 100 år. Undrar hur det då skulle kännas på min hundrade födelsedag om mina gäster sjöng Ja, må han leva uti hundrade år! Det skulle kännas som om de inte ville att jag skulle bli äldre.

Det är kanske dags att uppdatera den gamla födelsedagssången.

Ja, må han leva uti tvåhundra år!


Forskning och medicin:
Vi blir äldre! Ska vi göra något åt det?

Läs även andra bloggares åsikter om ,
#1 - Selma

Det ligger nåt i det. Du kanske får önska att de sjunger "Med en enkel tulipan" istället.

#2 - Anna-Lena

Som det känns nu så skulle det vara väldigt lyckosamt om man fick leva till hundrade år :-)

#3 - Per-Anders

Selma: Ja, den är mera tidlös.



Anna-Lena: Hundra år är nog tillräckligt. Fast 110 kan vara ok det också.

#4 - AnnaKK

Jag var på ett 92-årskalas i förra veckan. :-)



Det var makens farmor som fyllde och hon är still going strong, så något annat än att det blir ett 93-årskalas nästa år känns svårt att tänka sej. :-)



I våras var jag på ett 80-årskalas, och när födelsedagssången skulle sjungas så var det någon av de övriga gästerna som noga påpekade att nu fick vi inte sjunga "uti hundrade år" längre, utan det skulle vara "i många lyckliga år" istället. Tja, det kanske känns lite kymigt att vid 80 bli påmind om att man bara har 20 år kvar...? <:-) Om ens det! 8-I

#5 - M*

- Så himla coolt det hade varit om man hade fyllt 100 år!