Ett sting av cynism vid frukostbordet



Det är söndag morgon och vi sitter vid varsin sida om frukostbordet. Sambon läser del 1 av Sundsvalls Tidning och jag läser del 2. När sambon hunnit fram till lediga jobbannonserna läser hon högt: "Careta allbilverkstad söker en stark servicechef".

"En stark servicechef", upprepar hon. "Undrar varför de väljer ordet stark i en rekryteringsannons".

"Det kan man undra", svarar jag.

Jag tittar ut genom köksfönstret och känner ett sting av cynism. Min analys blir således:

"Antagligen handlar det om att man vill ha en person som är villig att jobba massor av övertid, som är beredd att försaka sina barn och som tycker det är värt att offra sin hälsa för karriären. Om den sortens människor fortfarande lever när de fyller 65 försöker de kompensera sitt dåliga samvete genom att säga att de ska ägna pensionslivet åt barnbarnen." 

"Okej", säger sambon som nu är framme vid serierna.

Min cynism tilltar och jag fortsätter:

"Ordet stark är ju bara ett av flera floskler som företagen använder när de vill rekrytera sina nyckelkompetenser. Andra exempel är: Vara driven och kunna ha många bollar i luften."

Jag häller upp en tallrik filmjölk och kommer till insikt om att jag egentligen inte är cynisk. Bestämmer mig för att njuta av en stilla och ledig söndag.

Bilden ovan
har jag tagit i badrummet på hotellet jag bodde på under förra veckans vistelse i England.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

#1 - Beate

Nu har jag inte kollat jobbannonser på 6 1/2 år... Desto mera förvånas jag över att alla dessa eländiga klyschor verkar finnas kvar. Herregud!!!

Din tolkning kan jag skriva under på - helt och hållet.

Men konstigt nog var min första reaktion på ordet "stark" i detta sammanhang att man sökte en muskelknutte som kunde hjälpa till att meka med bilar...

#2 - Lotta

Lediga söndagar är ju alldeles underbart!

Lediga måndagar är också underbart sköna :-)

#3 - Marina

Satt precis och läste en artikel om hur platsannonser förändrats under 50 år - riktigt intressant faktiskt. I det här fallet så såg faktiskt även jag en stor stark muskelförsedd oljig person på ett bilverkstadsgolv...