De flesta sjukdomar sitter i huvudet



Ända sedan i söndags har jag haft en inflammation i tandköttet. Det är längst upp på vänster sida och det gör skitont. Vis av erfarenheten (jag har haft tandköttsinflammation flera gånger tidigare) så brukar jag massera med tandstickor på det inflammerade stället och dessutom borsta extra noga med tandborsten. Då gör det ännu mera ont, men det är ändå ett sätt att få bukt med eländet.

Idag är det torsdag och jag känner att inflammationen är på väg att gå över. Jag är övertygad om att min egen massagekur gör verkan och förhoppningsvis ska jag vara helt återställd till helgen.

Men jag har också märkt att smärtan lindras när jag koncentrerar mig på att slappna av. Igår, strax efter lunch, lutade jag mig tillbaka en stund och tog några djupa andetag. Sakta fyllde jag lungorna, höll kvar luften en sekund, och andades ut igen. Efter att ha upprepat detta tio gånger kände jag hur smärtan lindrades och jag kunde fortsätta att jobba igen.

Med rätt andningsteknik kan man lindra både smärta och stress, och på sikt även sänka blodtrycket. Inbillning? Ja det är möjligt, men det är också det som är själva grejen. Vår mentala kraft är stark, mycket starkare än vi tror. En vän sa till mig en gång: "De flesta sjukdomar sitter i huvudet", och jag tror det ligger mycket i det.

För mig spelar det ingen roll om jag bara inbillar mig att smärtan i munnen lindras. Huvudsaken är att jag hittar ett sätt att må bra.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Beate

InBILDning brukar jag skoja med!! Å vet du vad: det är den bästa BILDningen man kan ha. Håller med dig om allt du skriver, då jag själv har råkat ut för det - tandköttsinflammation alltså. Tandläkaren hotade t o m med tandlossning i mitt fall. Jaha...

Massage, Corsodyl (receptfritt på apoteket), gula, gröna eller annan färg av mellanborstar å voilà - gaddarna mår helt ok.

Andningsövningar gör jag också ofta - å dom hjälper om man verkligen tvingar sig till dom å försöker rensa hjärnan amtidigt.

#2 - Tinefis

Det ligger mycket i det där med avslappning och rätt andnings metod. När man har ont spänner man sig gärna, och då gör det bara mer ont!

Avslappning gör att musklerna slappnar av och andning hjälper på.

När jag får migrän, sätter jag mig på ett bekvämt sätt i soffan (ligga ner gör det värre) och så andas jag och räknar sakta "1-2-3-in, 1-2-3-ut". Det hjälper. Jag koncentrerar mig på att andas och kroppen slappnar av. Perfekt!

Hoppas ditt ömma tandkött blir bättre snart.

=o)

#3 - Selma

Så kan det vara men det är inte alltid så lätt att hitta andning och avslappning.

#4 - Kerstin

Andningstekniken är viktig!

En barnaföderska utan bra andningsteknik är såld:))

Funkar ju bra på mindre smärtor också tydligen*

#5 - Micke

Avslappningsövningar är bra för mycket...mediterar själv periodvis...utan det hade jag nog inte stått ut alltid.



Ha de bra!

#6 - Lennart

Först läste jag "massera med tändstickor" och tänkte, va?! Sen läste jag om och förstod bättre. Vi pratade anding på jobbet i går, det är visst hälsosamt att andas från magen. Fast det viktigaste är ju att inte glömma att andas, då kan det gå illa.