Skönare flygturer med mental träning



Idag har jag åkt helikopter. Min kollega och jag gjorde ett reportage till personaltidningen om skogsinventering och fick följa med på en liten tur över det jämtländska skogslandskapet. Det här var andra gången i mitt liv jag åkte helikopter och i början av dagens tur var det lite pirrigt. Men allt gick bra och det var både trevligt och intressant att få se skogar, sjöar och snöskoteråkare från ovan.

Jag har tidigare under mitt liv varit väldigt flygrädd och inför varje flygplansresa har jag varit väldigt nervös. Jag har alltid tyckt att den oerhörda accelerationen vid starten med ett flygplan har varit väldigt obehaglig och jag har oftast varit spänd under själva flygresan.

Numera är min flygrädsla betydligt dämpad (tack vare mental träning) och jag känner inte längre samma obehag av en flygtur. Nu vet jag också att jag även klarar en tur med helikopter.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - marina

Flyga helikopter är något som står på min "skulle-vilja-prova-på-lista" om än med lite reservation för min rädsla för att flyga, men eftersom det även hos mig handlar om det där med stigning och landning och jag inbillar mig att det inte är lika mycket acceleration i en helikopter, så kanske...

#2 - AnnaKK

Jag skulle jättegärna åka med i en helikopter nångång om jag fick chansen. :-) Däremot vet jag inte om jag skulle våga åka med en kompis som flyger ibland på fritiden... Han hyr små propellerplan per timme av en flygklubb, och tar med betalande passagerare upp i det blå. Firman heter E´s Störtsköna Resor... ;-)

#3 - Ingela

övning ger färdighet ;o) bra dag!

#4 - Kerstin

Tuffa Du!

Känner man sig inte som lite utslängd i det blå!

Älskar att flyga, spännande med start och landning!

Är nog inte riktigt klok?!

#5 - mimmione

häftigt, åka helikopter hade jag gärna gjort

#6 - Beate

Wow, coolt!!! Skulle aldrig våga åka helikopter å då är jag inte flygrädd alls annars.

Har nog sagt det förut men jag tycker att ditt företag verkligen satsar oerhört seriöst på er personaltidning. Mycket glädjande!!!

#7 - Cina

Du är modig du... Visst skulle jag vilja testa men skulle säkerligen skaka som ett asplöv...



Ang. bloggen... Jag har ganska många vänner utomlands så jag har flera ggr fått förfrågan om jag inte kunde köra den dubbelspråkig.. Får se hur länge jag orkar.. ;-)

#8 - Ailas

Har åkt helikopter en gång men gör gärna om det, om jag får chansen. Långflygningar tycker jag är jättetråkiga, men korta är roliga.



Grattis till dig för att du har övervunnit din flygrädsla, bra jobbat.

#9 - Erika.

Hittade dig hos "kailiyinyang" Där skrev du att språket förr var annorlunda mer högtidligt. Jag håller helt med. Jag har ett tydligt minne när jag returnerade en vara från katalogen "Wiskadal" för att tar ett ex. När jag skrev under med mitt namn skrev jag först högaktningsfullt. Det här är väldigt många år sedan, men så var det förr.



Flyger gör jag inte längre, har aldrig tyckt om att vara i luften, varför ska man var där när man kan befinna sig på marken. :) Minns resan till Italien-London också för väldigt många år sedan, bara det var ett kraftprov. Sedan dess har jag hållit mig på marken.



Tycker inte om att vara instängd som jag upplever det i flygplan och allrahelst i en helikopter....usch och fy hemska tanke. :)



#10 - Tine Winther

Härligt med helikopteråkning! Mental träning kan göra susen!