Tummen upp för Juholt



Socialdemokraternas valberedning har idag föreslagit Håkan Juholt till ny partiledare och Carin Jämtin som ny partisekreterare. Därmed har slutet nåtts på ett (får man förmoda) intensivt valberedningsarbete. Valberedningsprocessen har dock fått kritik från de egna s-leden för sin slutenhet och frågan är om Juholt och Jämtin är de enda kandidater som blev kvar sedan alla andra tilltänkta tackat nej.

Själv har jag för liten kunskap om de två för att kunna göra en bedömning men på dagens presskonferens tycker jag de gjorde ett sympatiskt intryck. Bland annat sa Håkan Juholt: "Jämlikhet är en förutsättning för tillväxt och välfärd, värme och solidaritet. Vi ska göra allt vi kan för att stärka det socialdemokratiska partiet när det gäller kompetens, attraktionskraft, lyskraft, och för att väcka medborgarnas nyfikenhet och intresse för vår politiska rörelse"

Tummen upp från mig! 

Juholt och Jämtin är ju alltså bara valberedningens förslag. Om några veckor är det dags för den extra partikongressen och då får vi se om de blir valda. Blir Juholt och Jämtin valda enligt valberedningens förslag hoppas jag de har förmågan att leda in socialdemokraterna på den väg som leder framåt.


Aftonbladet:
Juholt föreslås bli partiledare
"Det här är bara förspelet"
”Hans vapen är folklighet och humor”
Okänd men färgstark

DN:
Sahlin kritisk till valberedningens arbete
Guteland: Skönt att ha någon att ställa krav på
Allt utom en stockholmare

Fler blogginlägg om valberdeningens förslag:
Annarkia:
En joker som går hem

Johanna Graf
Vi kan inte vänta

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Beate

Såg precis en filmsnutt på SoFs blogg om honom. Imorse visste jag inte ens vem karln var, nu vet jag:



Kolla: http://blindstyre.se/wordpress/

#2 - Lotta

Jag hoppas att det ska bli bra. Har vetat vem han är men inte så pass mycket så att jag ännu kan ha en åsikt om honom i den rollen.

ha en bra dag!

Här skiner solen....underbart!

:-)

#3 - Selma

Jag gillar att han faktiskt verkar vara socialdemokrat. Jag tycker det har varit lite ont om sådana i partiet ett tag.