Kolbullen blev nationaldagens höjdpunkt



Idag är det 6 juni och Sveriges nationaldag. Här i Timrå ägde det officiella firandet rum vid Vivstavarvskapellet och förutom högtidstal, musikunderhållning och klockringning kunde man på festplatsen även köpa kolbullar med lingonsylt. Jag ska erkänna att det egentligen var för kolbullarnas skull som jag deltog i firandet på Vivstavarvskapellets gräsmatta.

Kolbullar är en maträtt med gamla anor som förr var vanlig exempelvis bland skogsarbetare, kolare och rallare. Dessa jobbade ofta under primitiva omständigheter långt hemifrån och eftersom kolbullar endast består av vatten, mjöl, salt och rimmat fläsk lämpade de sig bra att laga i fält.

Under senare år verkar kolbullar ha fått en renässans då de ofta serveras på olika folkfester sommartid. Kolbullar är kanske ingen lightmat, men jag anser definitivt att det är en delikatess.

Länge leve den svenska kolbullen!

Men det finns även andra skäl än kolbullar för att fira Sveriges nationaldag. Yttrandefriheten, allemansrätten, och vår fantastiska natur är några exempel på varför jag är en stolt svensk. Jag är också stolt över att vi fortfarande lever i ett samhälle där alla har rätt till skolgång och kvalificerad sjukvård. Men det goda Sverige är ingen självklarhet. Det finns krafter som vill motarbeta att Sverige präglas av öppenhet, tolerans och solidaritet. Den negativa utvecklingen vill jag bekämpa. Jag vill vara rädd om ett Sverige där alla är lika mycket värda. 

Bilden ovan: Kolbullar ska helst tillagas i en långskaftad stekpanna över öppen eld. Bilden ovan har jag tagit vid dagens nationaldagsfirande i Timrå.
Bilden nedan: Så här såg min kolbulle ut innan jag åt upp den.



Aftonbladet:
Vi firar mångfald i dag – inte enfald
Midsommarafton är ju vår nationaldag
Klart att vi ska fira allt vi har gemensamt

DN:
Ordningen återställd för kungen
Därför gillar vi Sverige

ST:
Rekordmånga firade Nationaldagen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

#1 - kjerstisandnes

Åh, det der så spennende ut, har ikke hørt om det før. Gøy med sånn mat man bare får ved spesielle anledninger, blir liksom ekstra godt da!!

#2 - Lennart

Jag har aldrig ätit kolbulle, men det ser gott ut. Måste testa det då jag har möjlighet.

#3 - Linas blogg - Mat & Foto

SV: Precis som jag då, de ska va den gamla hederliga versionen :)

#4 - Beate

Har heller aldrig ätit en kolbulle, men jag gillar ju testa olika maträtter. Din bulle ser ur som en fläskpannkaka.

#5 - AnnaKK

Det blev vare sej nationaldagsfirande eller kolbulle för min del igår, och inget av det har jag väl egentligen nånsin "utsatt" mej för när jag tänker efter...!? :-) Men kolbullen lockar isåfall mer för framtiden än nationaldagsfirande. Får väl helt enkelt försöka leta upp en sån "servering" vid tillfälle! :-)~

#6 - Marina

Det är faktiskt väldigt kul att det finns sådana där speciella gamla rätter som fortfarande lagas vid speciella tillfällen.

#7 - konferens göteborg

Wow! is a great gallery to support this blog. Keep it up! Good luck in the future...Älskar den här bloggen, hålla upp den stora arbete önskar er all lycka

#8 - Fredde

Mysko rubrik på förra inlägget "Konferens göteborg".

/Fredde